torsdag 19 mars 2009

Warsteiner och Cisk Lager.



Imorse åkte farsan och jag till Malta. På flighten mellan Frankfurt och Malta drack vi en varsin Warsteiner. Det är tyska Lufthansas standardöl ombord. Ölet hade en typisk pilsnerkaraktär. Ljusgul färg och en ganska svag doft av malt med lite jäst i bakgrunden. Lättdrucken med en typisk brödig smak. Hygglig beska även om det kunde ha varit mer. Egentligen inget speciellt öl, men ombord på kärran var det ok att dricka. Betyg: 2,75/5



På Malta har det idag blivit en öl, nämligen Cisk Lager. Där snackar vi om en klassisk trist eurolager. Förmodligen är ölet bättre då det är +30, nu när det är runt 16-17 grader smakade det inget vidare om jag skall vara ärlig. Snudd på obefintlig eftersmak. Farsan höll med trots att han ej kan beskyllas för att vara världens största konnässör vad gäller öl. Ölet kostade 2,50 eur på en uteservering. Betyg: 1,5/5

Imorgon tar vi nya tag och försöker hitta något roligare att dricka. (dvs mjölk)

8 kommentarer:

Stefan - Beer Drivel sa...

Fan a najs att dra till Malta i såna här tider. Måste erkänna att man är lite trött på kyla och väta nu. 16-17 grader kanske inte låter så varmt men det är bättre än dom -0,3 vi har i Stockholm idag.

Ha det gött!

F sa...

Warsteiner är ett personligt hatobjekt. Loggan och de snygga glasen lurar mig ofta till att pröva dem ihop om att det skulle vara något riktigt bra, och jag blir alltid besviken. Jag är nog lättlurad... :D

Gyllenbock sa...

Stefan: När solen skiner är det helt klart shortsväder här på Malta. Livet vid Medelhavet är verkligen behagligt. försök att överleva, snart är det vår även i Stockholm. :)

Chrull: Ja, flaskan och etiketten är mycket fin. Synd att innehållet är tämligen trist. Ok bordsöl men inte så mycket mer.

Stefan - Beer Drivel sa...

Jorå nog är våren på väg alltid. Jag satt i bar överkropp i onsdags och solade på balkongen. ;) Men att gå runt i shorts låter riktigt lockande just nu.

Ottes sa...

Har druckit Cisk lager: doft av otvättade jeans & utspilld öl dagen efter. Smak av shampo & gammal aska. Ingen höjdare var det ja...
Men! Prova en Hopleaf Pale Ale från samma bryggeri: Doft av stiltonost, jordkällare & torkade rosor. Smak av rosor, cola, disktrasa & päron i sirap. En udda upplevelse, jag lovar!

Gyllenbock sa...

Ottes: Nu har jag provat Hopleaf Pale Ale. Onekligen var den mycket godare än Cisk Lager. Tyckte att den smakade lite skinka. Kul hur olika man kan uppleva öl.

Anonym sa...

Hej hej

Du borde passa på att prova en macka av det maltesiska ftrira-brödet.
Det finns en liten restaurang i St:Julians som gör en mycket god variant med kyckling. Tillsammans med Hopleaf'en är det faktisk et ganska bra måltid.

SirLimpsalot

Gyllenbock sa...

SirLimpsalot: Tyvärr missade jag ditt tips. Åker jag tillbaka till Malta skall jag prova. Tack ändå!