onsdag 18 mars 2009

Grabbhelgen på landet, del 2.



Då var det dags att berätta om lördagens äventyr. Lite tunga i skallen var vi allt då vi vaknade, men efter en lugn start på dagen med en liten promenad var det dags att återigen fokusera på öl. Första ölet för dagen blev en Brewdog Storm från skotska Brewdog.



Ölet var en nyhet i december förra året, en tämligen udda kombination av IPA och rökiga whiskyfat. Visste inte riktigt vad som väntade. Färgen var schysst gul, ja nästan lite guldaktig. Vädligt rökig doft, med mycket tjära. Även smaken var mycket rökig men med svaga fruktiga toner. Eftersmaken var lång. Bättre än Innis&Gunn men kändes ändå lite tunt på något sätt. Ingen höjdare men kul att ha provat. Som en light whisky typ. Perfekt att dela på två. Kanske vinner på lagring? Betyg: 3/5



Nummer två på lördagen blev en Old Eskil Special Ale, så vitt jag vet det första ölet från Mälarbryggeriet i Eskilstuna som jag druckit. Ölet finns på Systembolagets beställningssortiment. Tyvärr inget bra öl, blaskig och trist. Ingen större skillnad mellan den och tex en Norrlands Guld eller liknande öl. Industrilager var min första tanke då jag drack ölet, det är inget vidare betyg enligt mig. 1,75/5



Till eftermiddagsfikat och Silenzis goda paj blev det en Verdi Imperial Stout från italienska bryggeriet Birrificio del Ducato. Det är inte precis varje dag som jag dricker italiensk öl. Verdi fanns som tillfällig nyhet i december förra året. Flaskan har en intressant design, jag noterade också att kapsylen var större än normalt. Vätskan är fint kolsvart. Doften är angenäm med mycket choklad, kaffe, russin och lite sötma i bakgrunden. Ölet smakar ungefär som det doftar, mycket choklad och rostade toner. Upplevde en viss hetta i eftersmaken. Trevligt och gott öl, förvånansvärt lättdrucket, ja nästan behagligt. Betyg: 4/5.



Nästa öl för rakning blev en Kasteel Brune från Van Honsebrouck. Ölet finns på beställningssortimentet. Ölets färg var väldigt likt Coca Cola. Mycket söt doft, torkad frukt. Påminde en del om portvin. Även smaken var mycket söt, sirap, plommon och lite körsbär. Alkoholen värmde rätt fint i magen. (11%) Inte lika god som Tripeln som dracks på fredagen. Betyg: 3,25/5.



Därefter blev det en nyhet från februari, nämligen en Einbecker Winterbock från tyska Einbecker Brauhaus. Ölet såg fint ut med sin kopparaktiga vätska. Maltig och en ganska söt brödig doft. Trevligt! Smaken var maltig med fina söta toner av sirap och aprikos. Fräsch och fruktig avslutning med inslag av vörtbröd. Gott och fylligt öl! Tänk om deras klassiska Mai-Urbock återigen hittade tillbaka till Systembolaget? Gillar inte att den numera finns på beställningssortimentet. Betyg: 4/5



Lite senare på kvällen var det dags för mitt livs första öl från Brasserie Cantillon. Ja, det är sant! Det är verkligen inte ofta jag dricker spontanjästa öl. Ölets röda färg var mycket fin och inbjudande. Doften var påtagligt syrlig och unken, med fina inslag av körsbär. Visst låter det märkligt men så var det. Första klunken var lite av en chock, Mein Gott vad är detta? Mycket surt, men ändå gott och roligt. Efter den inledande chocken kröp det fram goda körsbärssmaker samt lite gräsiga toner. Det är svårt att beskriva de smaker jag kände, måste dricka detta öl snart igen. En del tycker att ölet doftar stall, ja det kanske inte är någon tokig beskrivning. Fast jag måste erkänna att det är runt 20 år sedan jag senast var i ett stall. Verkligen ett spännande öl på många sätt, påminde lite om vin och cider men ändå inte. Vätskan var härligt torr. Betyget blir 4,25/5.



Lördagens sista öl blev en Brewdog Paradox Smokehead. Ölet har lagrats på fat från Smokehead Islaywhisky i sex månader. Den var med bland nyheterna i mars, finns fortfarande en hel del flaskor kvar för den som är intresserad. Vätskan var kolsvart. Doften var rökig med inslag av lakrits. Verkligen en inbjudande doft. Smaken, ja även den var förstås rökig med inslag av tjära och lakrits. Även en viss sötma kröp fram. Paradox var betydligt bättre än Storm tyckte jag, vätskan var fyllig och kändes trevlig i munnen. Perfekt att dela en flaska på två som en liten avslutning på kvällen. Betyg: 3,75/5

Helgen var verkligen trevlig, nästa gång lär grabbhelgen ske i oktober, precis som vanligt med andra ord. 15 olika öl drack/smakade jag, 12 av dem hade jag tidigare ej druckit. Det är alltid skoj att prova nya öl, det berikar livet. Ser redan fram emot nästa grabbhelg, undrar vilka öl som då skall avnjutas?

4 kommentarer:

ricke sa...

Låter som en bra helg. Alltid kul att prova så många nya öl.

Cantillon Kriek fick ju ett rätt bra betyg, trevligt. Den är helt klart rätt speciell.

Den här hettan du kände i slutet av Verdi imperial stout kan kanske vara från chilin de har stoppat i ölen. Jag gillade den väldigt mycket.

Stefan - Beer Drivel sa...

Kul att du gillade Cantillon. Jag är också ett fan av deras öl och andra lambic'er. Prova en kriek med en fin tryffel, det är sjukt gott. :)

Ottes sa...

Old Eskil från Mälarbryggeriet är, precis som skriver, en industribryggd öl. Denna skall ej förväxlas med öl från Eskilstuna Ölkultur AB. De sistnämndas jubileumsöl (som finns att köpa på systemet i E-town) är en torr ale med finstämd efterbeska. Ölkultur driver en medlems-bryggeri-pub i stadens gamla industrikvarter, väl värd ett besök om man av ngn anledning skulle förvirra sig till stan.

Gyllenbock sa...

Ricke: ja, det var en mycket trevlig helg. Ett par gånger per år brukar vi samlas, precis lagom för att inte förstöra mystiken kring det hela.

Intressant med chilin i Verdin, det hade jag missat.

Stefan: Kriek och tryffel skall provas vid tillfälle, tack för tipset.

Ottes: Kanske är läge att förvirra sig till Eskilstuna, låter helt klart intressant med Eskilstuna Ölkultur.