onsdag 11 mars 2009

Snö och slask, då blir det ölinventering.

Vädret i Stockholmsområdet har inte varit roligt de senaste dagarna, en massa snö och slask. Vad kan då vara mer lämpligt än att kika in i förrådet och se vad för öl som gömmer sig där.



Som synes ligger mina stackars flaskor huller om buller. Skulle vilja ha en ordentlig hylla så att jag skulle kunna ha bättre koll på buteljerna. Det kanske får bli ett projekt till sommaren, fixa en hylla samtidigt som en del bråte skulle slängas från förrådet.

Detta är vad jag just nu har:

Sverige:

1 Nils Oscar Barley Wine 2001
1 Nils Oscar Stout
2 Nils Oscar Rökporter 2007
3 Nils Oscar Coffee Stout 2008

9 Slottskällans Imperial Stout, äldsta är från 2001.
2 Slottskällans Strong Ale 2008
2 Slottskällans Kloster 2007
1 Slottskällans Belgodubbel

1 Dugges Wallonia
1 Bötet Barley Wine
1 Mysingen 2008
3 Indianviken Pale Ale
1 Jämtlands God Jul 2008

Belgien:

1 Rochefort 10
1 Rochefort 8
1 Westmalle Tripel
1 Westmalle Dubbel
1 Oud Beersel
1 Saison d’erpe-mere
2 Stille Nacht 2008
2 N'Ice Chouffe 2008
2 Bons Voeux
2 Cantillon Kriek
1 Liefmans Kriek

USA:

2 Brooklyn Monster Ale
4 Brooklyn Black Chocolate Stout
1 Sierra Nevada Bigfoot
2 Sierra Nevada Anniversary
4 Sierra Nevada Celbbration
1 Sierra Nevada Harvest 2008
3 North Coast Rasputin Stout
2 Great Divide Hercules Douple IPA
1 Great Divide Hibernation Ale 2008
1 Great Divide Oak Aged Yeti Imperial Stout
2 Samuel Adams Imperial Pilsner
1 Stone Old Guardian 2008
1 Stone Double Bastard
4 Stone Russian Imperial Stout
2 Bourbon Country Stout 2008
1 Left Hand Smoke Jumper

Storbritannien:

1 Fullers Vintage Ale
1 Innis&Gunn Island Cask
2 Thomas Hardys 2008
1 Brewdog Storm
1 Brewdog Paradox

Övriga:

1 Kulmbacher Eisbock
1 Sinebrychoff Porter
1 Verdi Imperial Stout
2 Solstice d'hiver 2008
2 Schneider-Weisse Aventinus
1 Einbecker Winterbock
1 Nøgne Ø God Jul 2008
1 Nøgne Ø Dobbel IPA

Som synes är de flesta ölen från förra året och i år. Finns några undantag, bla ett par Slottskällans Imperial Stout, ett par äldre flaskor från Nils Oscar plus några till. Någon seriös samlare är jag ej. Har inte skrivit årgången på de flesta ölen utan istället bäst före.

Skulle inte alls förvåna mig om jag missat några flaskor. I höstas hittade jag ett antal Oppigårds Slåtteröl i en kasse. Tyvärr hade de tappat mycket av smaken, de var inte längre goda.

10 kommentarer:

Stefan - Beer Drivel sa...

Najs förråd, blir många roliga provningar av det där :)

Har samma problem som dig att jag skulle behöva ett vettigt ställ att lägga flaskorna i. Jag har visserligen hyllplan som jag ställer dom på men det blir lätt rörigt och en del av flaskorna ligger ner och en del står upp så det händer att en flaska trillar ur. Tex en flaska Slottskällans Kloster som fick sätta livet till för ett par dagar sedan :(

Så jag letar aktivt efter något bra hyllsystem som skulle passa. Det jag helst av allt vill ha är en vinkyl där jag kan förvara godbitarna i. Men dom jag gillat har varit lite för dyra och jag vette sjutton vart jag skulle få plats med den.

Men hojta gärna till om du hittar något bra.

Victor Dahlberg sa...

Nils Oscars barley wine är kanske inte världens bästa barley wine, men en åttaåring låter helt klart spännande!

Gyllenbock sa...

Stefan: Tragiskt med Klostern som ramlade ner. Någon vinkyl behöver jag inte då flaskorna står svalt året runt. En hylla däremot vore mycket bra. Kanske är läge att spika ihop en sådan själv? Fast då är förstås risken mycket stor att hela härligheten brakar ihop. :)

Victor: det var länge sedan jag drack en NO Barley Wine. Kanske är läge att köpa en färsk sådan för att sedan jämföra med den gamla?

Stefan - Beer Drivel sa...

Hehehe som tur är så är det inte jag som skruvat upp hyllplanen i garderoben. Annars skulle dom garanterat trilla ned för mig också.... vilket tyvärr händer allt för ofta ;)

Anonym sa...

Tur att du inte har kvar din halvstyrda cykel i förrådet..nu finns det plats för en styrd hylla för rariteter istället ;)

Men har inte du, om jag inte minss fel lika många avancerade buteljer i Ditt vardagsrum..på En Billy från IKEA. Ett brott mot mänskligheten, men ett stort steg för Kamprad :)

/ Apan

Ottes sa...

Har ett förträffligt & stadigt hyllsystem från IKEA till mitt ölförråd, c:a 350 flaskor och med plats för fler. Så fort jag fått fart på min blogg (ja, jag vet men jag måste fixa lite med datorn först) skall jag lägga upp en bild som inspiration för er andra som letar justa hyllor. Dock, ett mkt trevligt urval i din garderob av den sort som man skall gå in i, inte komma ut ur ;-)

Gyllenbock sa...

Apan: japp det stämmer att jag har ölflaskor även i lägenheten, men det är flaskor som ej går att dricka då de är för gamla och stått alldeles för varmt/ljust. Nä, istället är de gamla resminnen, flaskorna är från olika länder jag besökt.

Påminn mig inte om cykeln, vilket fiasko! :)

Ottes: du vet att jag väntar på din blogg, vore verkligen kul att läsa om dina äventyr i ölens fantastiska värld.

Anonym sa...

Ska inte påminna dig.. jag med mina icke ölstinna ben var nog en pådrivande faktor på pedalerna på cykeln, eller låt oss säga, icke så pådrivande! :)

Fina reseminnen ändock i hyllan, brother Gyllenbock! :) Finns nog en viss Flynn som vill hjälpa till med skruvar eller att skruva till det.

/ Apan utan apanage

Anonym sa...

Förresten smakade jag en klunk på Fra Til, om jag minns namnet rätt vilket jag misstänker att jag gör. Danskt så att det förslog. Det smakade faktiskt som lakrits trots att danskarna sa dejlig chocholaade!

Är den ölen god, är jag inte tillräckligt dansk eller var en skvätt nog?

/ Apan

Gyllenbock sa...

Fra till är en porter från Mikkeller, du har rätt i att den smakar en del lakrits. Även choklad och espresso plus lite annat smått och gott. Stabil!