måndag 10 september 2012

Öl i Ålesund

Nyligen besöktes Ålesund i Norge. Jag visste redan på förhand att det inte är en ölstad i världsklass, dock fick jag ett tips om att besöka hotellbaren på Quality Hotel Waterfront, ett nyöppnat hotell som hade en del öl från bland annat Kinn och Nøgne Ø. (just ja, tipset hämtades från Norge-forumet på Ratebeer. Det är verkligen en fin möjlighet att höra sig för bland "lokalbefolkningen" innan man beger sig iväg på en resa)

Flyget till Ålesund gick via Kastrup, där hittade jag en Mikkeller som jag inte druckit tidigare, Mikkeller Ocean Salty Weed. Givetvis fick ett par flaskor hänga med till Norge. Faktiskt smakade ölet lite salt, udda men vi som känner ölen från Mikkeller blir aldrig förvånade. Må showen fortsätta länge till.

Bland det första som gjordes i Ålesund var att besöka ett av stadens Vinmonopol, precis innan stängningdags (17:00 på en fredag) skuttades det in. Som förväntat var utbudet skralt. Köpte med mig ett par standardöl och en dansk veteöl. Priserna var förstås norska med allt vad det innebär.

Norska priser var det även på pizzerian som besöktes för inmundigande av mat, en usel, medelstor, lätt bränd skapelse gick på 151 nok. (lägg på 20% för att få svenska priser). En tämligen meninglös lager (Dahls) kostade 74 nok, men då var förstås glaset välfyllt med sina 45cl.

Ok, på lördagkvällen skulle det alltså ske, det skulle bli spektakulärt. Till baren på Quality Hotel Waterfront, två flaskor öl från Kinn Bryggeri beställdes, Kinn Rosa Kinn samt Kinn Dampen.

Förstnämnda är en lätt fruktöl med smak och doft av hallon. Inte tokig med det hade varit fint med en större syrlighet. Dampen är en California Common, det vill säga en typ av öl som var vanlig i San Francisco på 1800-talet. Den var lite godare och fylligare än Rosa Kinn. Mig veterligen har det aldrig sålts öl från Kinn Bryggeri så det är alltid kul att prova några från dem då tillfället ges.

I övrigt är Ålesund en fin kuststad. Förvänta er inte någon storstadspuls (staden har ungefär 10000 invånare) däremot lugn och ro, helt perfekt lite då och då enligt mig.

Förr eller senare skall jag åka med det där rederiet, så är det bara!



Inga kommentarer: