måndag 5 september 2022

En eftermiddag och kväll i Tammerfors.

Efter att ha fått checka in blev det en kort paus på rummet, utomhus regnade det en stund så det passade bra att tillbringa en halvtimme i viloläge. 

Regnet försvann och det var dags att besöka ytterligare några ölställen i Tammerfors. Första stoppet blev Pyynikin Brewhouse som låg en kort promenad från hotellet. 


 

Tidigt på eftermiddagen var det lugnt. Ett ganska stort ställe visade det sig vara med både restaurangdel och en bardel, även en tämligen stor uteservering fanns för de som ville sitta utomhus.


 

För egen del blev det till att sitta inomhus. Jag vet inte riktigt varför men jag fick ingen riktig känsla för stället. Det var inget fel men ibland fattar man större tycke för en inrättning jämfört med ett annat, ja det är så det fungerar. 


 

Noterade att personalen var yngre jämfört med Plevna som besöktes tidigare på dagen, jag säger inte att servicen då blir sämre men lite "sömnigt" kändes det allt, ungdomarna pratade hellre men varandra än med en gubbe som inte riktigt visste vad han ville ha. 

Till slut för valet på en Pyynikin Cloudberry Saison som var ok. Lätt med en viss smak av hjortronkärnor. 


 

Fler öl än så blev det inte på Pyynikin, när jag satt där messade Tom från gamla Sverige och undrade om jag hade tänkt besöka Kuja Beer Shop & Bar? Jag hade helt missat det stället så tack till Tom för tipset. 

Det tog inte många minuter att knalla över till Kuja, på vägen fick jag en glimt av Nokia Arena där Lejonen så fint vann Ishockey-VM i våras. 


 

Kuja visade sig vara nytt och fräscht. 16 fatöl som gick att köpa i olika storlekar från 0,1 liter till 0,5 liter. Det fanns även en cider på fat liksom den obligatoriska Long Drink. (säg den finska bar som inte erbjuder det)


 

I kylarna fanns det burkar och flaskor för att dricka på plats eller att ta med. Men som vanligt nöjde jag mig med att kika närmare på fatutbudet. 

Ett par öl dracks, Salama Zorimbo som var en sådan där "lökig och grön" Neipa som jag inte är så förtjust i. 


 

Tuju / Pien Saunavista var betydligt godare som tur är. Gillade verkligen Kuja, ibland är även moderna ställen fina ett besöka, det blev inte sämre av att servicen var schysst. 

Från Kuja var det inte många minuter att gå till Olutravintola Konttori. Konttori kändes ganska "mörkt" men trivsamt, många stammisar såg det ut att vara. 10 standardöl fanns på fat liksom 10 roligare, utöver det ett gäng burkar och flaskor.

När jag såg skylten utanför funderade jag i några sekunder om vad det kan tänkas vara för ställe med tanke på texten? "Stel men saklig betjäning". Undrar hur ett etablissemang i säg USA skulle lyckas om de hade en sådan skylt ovanför ingången? 



Upplevde inte servicen som stel utan som helt ok. Det är alltid kul att se öl från farsans gamla hemstad Uleåborg så en Sonnisaari Trooppi beställdes. En klart duglig bira utan att vara briljant. 


 

Mer än så dracks det inte på kontoret utan det knallades vidare i några minuter till nästa anhalt, Oluthuone Panimomestari

Ett mellanstort ställe visade det sig vara, tre minuter från järnvägsstationen. De hade endast öl från Plevna men sämre kan man ha det. Tämligen lugnt denna kväll mitt i veckan. 


 

Plevnan Bock blev min vinnare av de två öl som dracks. Detta var ännu ett ställe som är väl värt att besöka utan att jag för den delen placerar det på de översta hyllorna bland besökta ställen.

En sista maltdryck blev det på Dog's Home som låg en minut från hotellet. Mörkt och väl insuttet som andades 1980-tal. Ganska stort var det och jag var ensam gäst, kändes förstås lite udda. 

Trevligt nog hade de lokal öl från Maltti Tampere, ett för mig okänt bryggeri. Neipan som jag drack var klart duglig, ja lite av en överraskning. (allt är relativt)


 

Tammerfors återvänder jag gärna till, nu skrapade jag bara på ytan då vistelsen bara varade i ett dygn men under den tiden fick jag en bra känsla för staden.


Inga kommentarer: