måndag 9 augusti 2021

Sommarens andra pubrunda.

Häromveckan mötte jag upp Tom på stationen och vi åkte in till stan för sommarens andra pubrunda, den första körde vi i juni. Någon svettlapp behövdes inte denna gången utan lördagen bjöd på mera normalt sommarväder. 

Vi började i Hornstull, närmare bestämt på Brödernas by Hopsan. Detta var mitt andra besök på stället som öppnade sommaren 2020. En skillnad mot mitt första besök är att de nu har en elektronisk tavla med det aktuella utbudet. 


 

Bestämde mig för att börja pubrundans ölande med en Hopsan Kveikdipa som tyvärr inte var på topp, toner av "smör" störde. På fat fanns bland annat Dugges Oh So Lavish, på den var det inget fel. Då vi satt på Hopsan anslöt även Jonas till dagens övningar. 



Ett stenkast bort ligger Folk & Friends Hornstull, ett ställe som jag tidigare inte besökt. Litet och familjärt var det, gillade att det var tre hundar på stället (bland annat ägarnas egna). Värt att veta är att de endast säljer öl med en maximal alkoholhalt på 3,5%. 


 


Helsinge Lagom på nämnda 3,5 % var en sådan. En överraskande trevlig pilsner visade det sig vara, uppfriskande och lättdrucken med bröd, gräs och lite citrus. 


 

Från Folk & Friends tar det 6-7 minuter att knalla till Beer & Play som jag inte varit på sedan augusti 2020. Ett stort ställe med få andra gäster tidigt denna lördag. Nöjde mig men en öl på detta ställe, tysken BRLO Happy Pils. Nog var det en rätt glad pilsner även om jag smakat betydligt godare. 


 

När vi var klara beställde vi en Bolt till "Sommarlådan", Lådans pop-up bar uppe terrassen på Clarion Hotel Stockholm. Denna lördag hade de 5 fatöl från Stockholm Brewing och fem från Apex Brewing i Nora. Man kan nästan tro att det krävs en kurs i bergsbestigning för att komma upp till terrassen men så illa är det förstås inte. 



Tre öl från vardera bryggeri provades, denna gången tycker jag att Stockholm Brewing vann även om de som provades från Apex inte på något sätt var dåliga. 


 

Eller ska jag vara riktigt diplomatisk så var Stockholm / Apex Wild Predator den allra godaste. Trevligt syrlig och läskande, gottgott. 


 

Från Sommarlådan gick vi i en kvart till nyöppnade Mikkeller Södermalm. Det är alltid kul att besöka en ny Mikkeller även om jag finner det lite lustigt att de för några år sedan sa att de inte skulle ha en bar på Södermalm. 


 

Lokalen var inte alltför stor, dock finns det en övervåning med ytterligare platser. 20 fatöl fanns under besöket, de allra flesta från Mikkeller. 


 

Var en del övriga gäster men på något sätt kändes det lite "avslaget". Noterade att de inte hade några ölunderlägg. Dåligt med vägguttag var det också, liksom avsaknad av klädhängare. (inte för att man behöver det i juli men under vintern kan det nog vara bra att ha)

Jag blev inte helt förvånad då jag kom fram till att Mikkeller Baghaven Stevnsbær var godast av det som provades. På Baghaven vet de vad de håller på med, kul. 


 

Nya Mikkeller Södermalm kändes som ett ok ställe även om jag föredrar Mikkeller Östermalm som känns mer som "Köpenhamn" med trappan ner till baren, samt den allmänna känslan. 

Vid det här laget var det dags för en bit mat, vi tittade in på Stigbergets Fot men där var det en massa folk och vi erbjöds ett "trist" bord. Det blev inget av det utan det fick istället bli en hamburgare på Tritonia/Barrels Burger & Beer. 

Varje gång jag går förbi stället så tycks det vara mer eller mindre fullsatt, inget undantag denna gången heller. Dock fick plats på uteserveringen. (det var med nöd och näppe vi klarade den rejäla störtskuren som kom då vi hade ätit färdigt). 

 


Hamburgaren var det verkligen inget fel på, även ölutbudet är bra. Helt klart värt ett besök då och då. 


 

Ett ställe som är värt ett besök ofta är förstås Zum Franziskaner som blev vår nästa anhalt, på en pubrunda hamnar vi förr eller senare på Zumen. Det var blött utomhus så det blev till att sitta inne, platserna vid baren var upptagna men efter ett tag fick vi plats på kortsidan. Ni som suttit där vet att inte vem som helst får plats där men som tur är magen inte så stor ännu även om den utvecklas framåt i en stabil takt. 


 

På Zumen är det svårt att inte trivas, inget undantag denna gången heller. Tysk skummande öl och Cantillon på fat bjöd denna kväll på, sämre kan man ha det. 


 


Ett sista stopp på Stigbergets Fot där det fortfarande var mycket folk (jäkla ungdomsgård tänkte jag skriva) men ändå lugnare än då vi tittade in på eftermiddagen. Några avslutande öl fick äran att runda av ännu en trevlig pubrunda. 



Inga kommentarer: