tisdag 30 mars 2010

Spendrups-reklam kritiserad av konsumentsombudsmannen

Det var intressant att läsa på Beer Sweden om Systembolagets beslut att dra in de kvarvarande flaskorna av Founders Breakfast Stout då flaskornas etikett föreställde en person under 25 år, något som ej är tillåtet.

Spendrups har också hamnat i trubbel då de av konsumentombudsmannen blivit förbjudna att använda en reklamslogan som de införde sommaren 2009, nämligen "Ha en riktigt kall sommar".



Motiveringen: "Rubrikens avsikt kan på goda grunder förmodas vara att Spendrups vill förmedla budskapet att konsumtion av kall öl hör ihop med varma sommardagar"

Tydligen är problemet med texten att den inte ger någon produktinformation eller saklig och relevant information om drycken utan anspelar i stället på känslor och stämningar, något som inte är tillåtet.

Helt otroligt! Vad är det för dårar som dricker kall öl en varm sommardag? Det finns viktiga frågor och det finns viktiga frågor. Ibland undrar man vad det är för Kalle Ankor som styr och ställer? Det kanske är dags att förbjuda svenskar att läsa reklam på tex utländska internetsidor, tidningar m.m.....

Föreläggandet i sin helhet.

4 kommentarer:

Yury sa...

Helt otroligt!

Johan sa...

Det är nog inte KO vi ska skylla på, utan återigen är det själva alkohollagstiftningen som ligger bakom.

Eddan sa...

Hahaha! Ett sånt där "jobb" skulle man ha. Konsumentombudsman, hehe, vilket skämt. Svänga sig med massa fina ord kan jag också lära mig.
Svenska alkohollagstiftningen ska vi inte prata om. Då blir jag bara upprörd.
Glad påsk!

hirigalzkar sa...

Så fruktansvärt löjligt... förhållandet till systembolaget blir lite som till överbeskyddande föräldrar, till slut kommer tonårsupproret, och det blir rejält.