tisdag 4 oktober 2022

Första torsdagen på SBWF 2022.

Det mesta kändes mer eller mindre som vanligt på Stockholm Beer & Whisky Festival på premiärtorsdagen, 29/9. Bägge hallarna var öppna och det var bra med folk för att vara en torsdag, eller så är jag bara fortfarande lite ovan vid "myller"?

Strosade runt i makligt tempo bland de olika ölutställarna. Mest tid ägnade jag i bryggarorganisationen Brewers Associations monter där 14 amerikanska bryggerier var representerade. 


 

En del gamla bekanta öl fanns i det digra utbudet men även många nya, som vanligt fokuserade jag främst på de sistnämnda. 

Godast av de som jag drack var Migration Straight Outta Portland. En god klassisk IPA med en härlig beska, grapefrukt, ananas och lite "tall". Föredrar helt klart "vanlig" IPA framför Neipa.


 

Öl från Hoppin' Frog är nästan alltid goda men Hoppin' Frog Caramel Chocolate Cake Stout - Peanut Butter Hazelnut var inte någon favorit. (det hörs redan på namnet) Alldeles för söt med hasselnötter, choklad och jordnötter. "Kul att prova" som jag brukar säga men inget jag skulle vilja köpa för egna pengar. 


 

Gillar man whisky från Islay är det helt klart lönt att prova The Pine Ridge Timmer som smakar mycket salmiak, rökig whisky och torv. Vore kul att ha en flaska hemma och sitta och njuta i lugn och ro. Helt klart en god öl från Falkenberg. 


 

Utställaren Influence ståtar med ett intressant utbud, särskilt då med öl från Brasilien. (runt 45 olika om jag räknade rätt)


 

Ingen av de brasilianska bryggerierna hade jag hört om tidigare, snacka om okänt farvatten för min del. Två hann drickas denna gången, Augustinus Kaffeine Jam och Trilha Gorilla Pe de Molegue. Förstnämnda en suröl som smakade kaffe och bär, sistnämnda en Imperial stout på 12%. Söt med hasselnötter, kaffe och jordnötter. Bättre än Hoppin' Frog som dracks tidigare på dagen. 

De har även öl från andra länder, bland annat från Finland. En udda skapelse är Salama Green Goozer som inspirerats av Fazers legendariska Gröna kulor. Ölet gick att dricka men helt klart är Gröna kulor godare. Ölet smakade lite som päronläsk.  



Kul var det att som vanligt träffa på en del kompisar och bekanta. Även kul att prata öl med flera av utställarna, vill man göra det så är det alltid lämpligast att besöka Nacka på en torsdag då det är lugnare.

Del två av ölmässan är denna vecka, torsdag-lördag. Min tanke är att göra ett besök på torsdag för att fortsätta att evaluera en öl eller två. 


Inga kommentarer: