lördag 23 februari 2019

Onsdag 6/2 i Phoenix, Mother Bunch och Kings Beer and Wine.

På onsdagen var det dags att röra på fläsket och bege sig till Phoenix, Arizona. Det är inte så ofta jag besöker en ny delstat i USA så det var skoj att åka ut till LAX och flyga till Phoenix. Under den korta flighten på en knapp timme kunde jag inte undvika att tänka tanken att besöka samtliga delstater i USA, fast ska man göra det så får man verkligen jobba på det. Ett måste är att i så fall bila genom flera delstater men bilåkning är ju rätt trist så då får någon annan köra.



Apropå bil så blev det givetvis en Lyft (vem åker taxi i USA 2019?) till boendet i Phoenix som var på Super 8 by Wyndham Phoenix Downtown. Boendet var enkelt men billigt, tror att jag pröjsade runt 2800 för fem nätter.



Det fanns ett bryggeri på gångavstånd som jag valde att besöka som första ölställe i Phoenix, nämligen Mother Bunch Brewing.



Vad kan sägas om Mother Bunch? Lokalen kändes rymlig, 19 öl på fat hade de liksom en cider. Servicen var i vanlig ordning både snabb och trevlig.



Passade på att prova fyra av deras öl, som så många gånger tidigare så kunde jag konstatera att ölen var stabila utan att vara briljanta.



Maten var också stabil men portionen var väldigt stor. Gillar att äta men att få ner pansarkryssaren som fanns på tallriken blev en övermäktig uppgift för mig, ja jag börjar bli klen. Missade också att förutom den vanliga köttpucken så innehöll burgaren även stora bitar friterad sidfläsk. (de såg ut som friterade kycklingbitar)



Inte undra på att det krävdes en ganska ordentligt rumsvila efter den matbiten, faktiskt en av resans få lite längre pauser på rummet. Noterbart är att då jag knallade till rummet så passerade jag en skola som var både drogfri och vapenfri, det är ju trevligt det.



Hade tänkt dra till det tämligen närbelägna Kings Beer & Wine lite tidigare men valde att invänta Toms ankomst till Phoenix. När den gamle gossen väl anlänt åkte vi gemensamt till nämnda ställe.



Kings Beer hade jag bra koll på innan jag åkte till USA, visste att de har runt 70 fatöl samt en hel del intressanta öl i butiksdelen.



Det var bara att börja rensa tavlan, nä givetvis provade vi inte allt som fanns men det blev en del öl under sittningen. Inte långt efter att vi hade satt oss så anlände även Jonas så styrkan var nu komplett. Först trodde jag att det var Admiral von Schneider som äntrade lokalen men det var alltså Jonas. Kul att se grabbarna igen, vi har varit i USA tillsammans tidigare, senast i Chicago 2016.



Vi blev sittandes några timmar och kul det hade vi. Som vanligt dryftade vi en massa olika spörsmål samtidigt som vi evaluerade de olika ölen.

Ölen som vi drack var upp och ner, vissa trista andra betydligt bättre. Till den sistnämnda kategorin hörde Sun Up White Russian Imperial Stout och Stone  Stochasticity Project Grapefruit Slam IPA. Kul också att dricka årets Hopslam, en öl som alltid slinker ner. Innan vi gick passade jag på att köpa några öl som skulle med hem, samt även några till rummet. Fanns som sagt en hel del att välja mellan, allt från välkända bekanta till ett flertal burköl från okända lokala bryggerier.



Nöjda och glada åkte vi tillbaka till boendet och tog nattvila. En lite lugnare dag blev det alltså för min del, inget fel med det heller.

2 kommentarer:

Jonas sa...

Schkåll!

Gyllenbock sa...

https://www.youtube.com/watch?v=0N9AuK5fxZM