måndag 28 maj 2012

Syttende mai på Basunen

För andra året i rad hade jag nöjet att fira Norges nationaldag, syttende mai, på Basunen. Början på en tradition månne?

Den nya grillen provades liksom i vanlig ordning några öl som i de flesta fallen var riktigt intressanta.

För vissa kan det inte vara alltför lätt att känna alla härliga aromer från grillen....stackarn.

Vi började med något så ovanligt som en folköl, nämligen Brutal Brewing Sir-Taste-A-Lot. Jag måste säga att jag blev positivt överraskad av det ölet, helt klart godare än förväntat. Lite mer råvara i ölet så blir det ju drickbart.

 Mikkeller Draft Bear blev nästa öl till grillningen, humlig och uppfriskande, jag gillade.

Efter att ätit den goda maten satte vi oss till bords för att börja den lite mer seriösa ölprovningen. Jester King Noble Hoppy Farmhouse Ale är en Belgian Ale från Texas. Jag fick saison-vibbar av det ölet. Lätt syrligt med jäst, "tutti-frutti"och med en torr avslutning. God öl.

Lervig Winter Ale var rejält söt med russin, farinsocker och mörkt bröd.

Guinness dricks sannerligen inte ofta numera, men nu hade vi en flaska som var speciellt buteljerad för bland annat den belgiska marknaden, Guinness Special Export. Doften var svag, jag blev inte imponerad. Smaken lite bättre men i det stora hela en rätt intetsägande produkt.

AleSmith X släpps på Systembolaget nu på fredag, så det var förstås intressant att prova ölet. Frisk med mycket humle och frukt, men något tunn i smaken. Tror att jag hoppar över ölet på fredag och istället satsar på AleSmith IPA.

Det är inte så lätt att hålla reda på alla öl från Amager då det kommit många från dem till Bolaget de senaste åren, Hr. Frederiksen (Danish Red Wine Edition) var i alla fall rejält vinös med mycket spår av fat. Smaken inte lika stabil som doften. "Som att dricka blaskig rödvin". Udda öl måste jag säga.

Mikkeller Hop Bomb Challenge (2011) var nästa man till rakning. Fint humlig både i doft och smak. Särskilt ananas, torr och bitter avslutning. Stabilt!

Hornbeer Helge är enligt Ratebeer ett stycke Barley Wine, bara att hälla i sig tyckte jag trots 10%. Kändes som ett sött fruktöl med mycket körsbär och en del "brett".



Kvällens sista nya öl blev Beer Valley Black Flag Imperial Stout. De visade sig vara en tuffing till öl, rejält rostad med en hel del, i alla fall för ölstilen, humle. Avslutningen mycket bitter. En goding!



För den som undrar är nästan alla ölen som dracks köpta i Köpenhamn.

Inga kommentarer: