måndag 13 december 2021

Julölsprovning anno 2021.

December innebär att det är dags för min traditionella julölsprovning, i år var det 12:e året i rad. Tyvärr kunde inte Silenzi närvara p g a sjukdom så panelen bestod av tre gamla rävar, Eddan, Eirik och jag. Upplägget var som tidigare år, 10 för oss nya julöl. Då det endast blev en utlandsresa i år så var de utländska ölen få, 2 av 10. En dansk som jag köpte på Glasbanken i oktober och så hade Eddan vänligheten att ha med sig en estnisk öl.

Jag är ingen expert på hur smaklökar fungerar men det är inte helt orimligt att gissa att de tappar lite glans ju äldre man blir. Kanske var det därför som många av de provade julölen var lite intetsägande, inga bottennapp men det var ingen som fick oss att spontant börja dansa polka.

De tre godaste ölen var dessa:

1. Lehe Sinner Santa. 11,25 poäng. (det var den som Eddan köpte på Lehe Pruulikodas hemsida) Oväntat balanserad kryddig Imperial stout. Muskot, apelsin och nougat kom vi fram till att den smakade. 


 

2. Brewhuslän Don't fear the Yule Bock och Jackdaw Saffran 10.5 poäng. Förstnämnda maltig med torkad frukt, en lätt rökighet och karamell. Grabbarna gav Jackdaw Saffran högre betyg än vad jag gjorde. Rejält syrlig med mycket saffran. Jag är ingen större fantast av saffran så det var på gränsen att det blev för mycket av det hela för min smak. 


 

Jumboplatsen delades mellan Bottenvikens Pumla och Wättle Hemvändningen. Drickbara, javisst men något slätstrukna enligt oss. 7,75 poäng fick de två.



Övriga julöl som dracks var Amager Julebryg 2021, Barlingbo Jaulöl, Stigbergets Julöl, Qvänum Santaclaes Julöl och Vigrum Vinterilischus. Betygen på dessa varierade från 9 till 9,5 så inga stora skillnader. 




Bland bonusölen utmärkte sig Cantillon Tyrnilambic Baie d'Argousier, en rackare som det var hela 11 år sedan vi senast drack, då på One Pint Pub i Helsingfors. Ursprungligen gjordes den lambiken med havtorn enkom för nämnda pub. Flaskan köptes på Stadin Panimobaari i augusti då jag var i Helsingfors. En väldigt god öl som vi alla tyckte var aftonens bästa. 



En annan av bonusölen som också utmärkte sig men negativt var norska Krecher Lavalantula. Väldigt tjock mangodricka som dessutom smakade lite diskmedel. Öl? Det vete tusan om jag skulle vilja kalla den för. Eirik blev rejält upprörd och sa "ett stort hån mot seriösa bryggare". Jag säger inte emot.  


 

Nå, en trevlig provning var det helt utan skandaler. Redan i nästa vecka är det julafton, skönt att få det avklarat nu  när jag för omväxlingens skull är ledig hela julafton. Finns väl inget annat att göra än att önska oss alla som firar jul en God Jul. 




Inga kommentarer: