onsdag 1 juli 2020

Smakverkstan fredag 26/6.

I fredags besökte Richard, Tom och jag Smakverkstan Bryggeri som ligger i Bromma. Resan dit gick smidigt trots att det innebar både pendeltåg, tvärbana och Nockebybanan. (undrar om det inte var första gången i mitt liv som jag åkte sistnämnda bana? Kanske att jag åkte någon gång på 1990-talet eller så blandar jag ihop det med Roslagsbanan?)



Vad är då Smakverkstan Bryggeri? Jag hade inte hört talas om stället så sent som för en månad sedan men det var efter att Jonas var där i maj som jag lärde mig om bryggeriet/bryggeripuben. Stället ligger i bottenvåningen i en villa och det drivs av Annika och Stefan Söder. Tidigare arbetade de med annat men sedan hösten 2019 är bryggeripuben öppen för besökare. Värt att notera är att man måste boka in sig på besök då serveringstillståndet gäller för slutna sällskap. Det var positivt att höra att det gick smidigt för Smakverkstan att få sitt serveringstillstånd.



Visning, mat och fyra smakprover hade vi bokat. (det kostade 495) Bryggeriet är det minsta kommersiella bryggeri som jag besökt, verkligen ett äkta nanobryggeri och det märktes direkt att Stefan hade koll på det han höll på med. (tyvärr kan man ju inte säga detsamma om alla svenska småbryggerier) Till själva visningen köpte vi en varsin öl, i mitt fall en Smakverkstan AldertreeBay som är en Brut IPA. Mild och lättdrucken med citrus och mango. Brut IPA är inte en stil som jag direkt brukar hylla men denna var klart stabil och lättdrucken. Drygt 70 gånger har de hittills bryggt på det lilla bryggverket som var på 60 liter.

Från själva bryggeriet tog det några sekunder att gå till den intima puben/restaurangen. Åtta öl på fat har de, det ingick som sagt fyra till vår måltid.



De fyra öl som ingick var Smakverkstan BigMoss, Smakverkstan AppleBay, Smakverkstan ParkOfAlley och Smakverkstan Redos High. Inga konstigheter med någon av nämnda öl, stabilt rakt igenom utan några direkta toppnoteringar.



Maten var god och innan vi började äta berättade Annika lite om varifrån själva namnet Smakverkstan kom ifrån. Det handlar om att hitta lämpliga kombinationer av öl och mat. Vilken typ av öl som passar till vilken typ av mat helt enkelt.



En trevlig desserttallrik ingick också och den åt vi utomhus i skuggan. Det var rätt varmt inne i lokalen med tanke på värmeböljan i Stockholm så det var inte helt fel att sitta utomhus. Till desserten drack vi Smakverkstan Redos High som alltså ingick bland de fyra som ingick i smakprovningen.



Tycker att den var den godaste av deras öl. Rätt krämig med choklad, rostade toner, lite vanilj och fat. (noterbart är att stouten legat i ett fat från Mackmyra)

Smakverkstan Highland (det är en DIPA) som provades efter desserten var dagens tråkigaste, jag kom inte riktigt överens med den. Det fanns citrustoner men även toner av jäst och spannmål, lite obalanserad för mina smaklökar.



Jag tyckte att det var ett trevligt besök, kändes nästan familjärt. Vi tre var de enda gästerna mellan 17-19 innan ett sällskap på 10 personer anlände. Vi har alldeles för få bryggeripubar i Stockholmsområdet så det är bara positivt med en till, hoppas att fler följer. Snacka om drömjobb att ha ett litet bryggeri i huset som man bor i, det skulle jag också vilja ha.

Det var även kul att gå på "krogen" igen då jag senast gjorde det den 12:e mars. Stort tack till Annika och Stefan för ett trevligt och intressant besök med got mat och med habila öl, ja förutom Highland.

Ett återbesök kommer det att bli förr eller senare.


Inga kommentarer: