lördag 25 april 2015

En gåva från Houston

Jag har varit i USA ganska många gånger de senaste åren. (jaja, allt är förstås relativt). Att dricka färsk öl från ett amerikanskt bryggeri, det spelar nästan ingen roll vilket, är nästan alltid en trevlig upplevelse.

Häromveckan fick jag en flaska från ett för mig okänt bryggeri av en god vän som nyligen var på semester i Houston och New Orleans. Det är förstås fantastiskt kul att vara ute på en resa men då vänner och bekanta är ute och reser så gläds jag alltid med dem. Att folk mår bra och får uppleva roliga saker och ting ger en inre tillfredsställelse.



Ölet i fråga var en Saint Arnold Endeavour, en DIPA på 8.9%. Den var buteljerad i början av mars så ungefär en månad gammal då jag fick den.

Det är förstås alltid kul att stifta bekantskap med ett öl från ett nytt bryggeri. Så vitt jag vet har öl från Saint Arnold Brewing Company aldrig funnits i Svea Rike.

Ölet var föga förvånande gott. Rejält med humle, ananas, citrus och lite vibbar av gräs. Den var åt det söta hållet och med en stabilt bitter finish. Ännu ett bevis för att nästan vad som helst som köps i USA är gott eller bättre än så. (då tänker jag på IPA och DIPA)

Det lustiga är att jag har en biljett bokad till Houston i juli. Nyligen hade SAS en kampanj där en biljett till Houston kostade 50000 poäng mot det normala 100000. Kan ju vara en upplevelse att åka över Atlanten med en Boeing som bara har 44 stolar, alla i Business Class. (det är "oljelinjen" mellan Stavanger och Houston). Får se om den biljetten kommer att utnyttjas, lite sugen det är jag som alltid.

Tänk att man fortfarande är som ett litet barn då man får ta emot en gåva i form av en ölflaska från USA. Stort tack och jag tar gärna emot flera.

Inga kommentarer: