fredag 22 september 2023

Öl i Uleåborg, lördag 5/8.

Lördagen i Uleåborg började med en enkel frukost på rummet. Frukost ingick inte i priset och jag betalar ytterst sällan extra för hotellfrukostar då jag tycker att de alltför oftast är så tråkiga. 


 

När det var överstökat blev det en bensträckare på stan. Kände igen mig hyfsat väl även om det fanns byggnader som jag tidigare inte sett. Inget konstigt med det då det ändå var 17 år sedan det senaste besöket. 


 


Ett besök på Alko Uleåborgs centrum blev det också på förmiddagspasset. Utbudet var inte jättestort men givetvis fanns det en del intressant. Har läst att en Alko-butik utanför centrum har ett större utbud men dit hade jag inte tid att fara. 


 


Från Alko tog det en minut att gå till dagens lunchställe, Kauppuri 5 Burgers. Hamburgaren var god och kul nog hade de även några öl. Mitt val föll på en lokal sådan, czechmate från Nailo Brewing. En lättdrucken och helt ok pilsner. 


 

Mätt och belåten knallade jag tillbaka till hotellet, ett äventyr som tog fem minuter. Det lilla inköpet från Alko lämnades på rummet innan det tämligen omgående blev dags för en lite längre promenad till badstranden i Nallikari


 


 

När vi var små var vi alltid i Nallikari och hade kul, förutom glassätande och plaskande i havet åkte vi vattenrutschkana, karuseller och annat skoj. 


 


Promenaden till Nallikari bjöd på fina vyer. Uleåborg ligger vid havet och bjuder på många promenadmöjligheter för den som tycker om att ägna sig åt dylikt. Jag kände igen mig väl trots att jag inte varit i Nallikari sedan 1980-talet. Då liksom nu är stället populärt bland alla sorters semesterfirare.

 





Var på bushumör så hade med mig en öl som dracks på stranden, en strand som var väldigt tom. Det blåste en del men trodde nog ändå att några fler än en handfull personer skulle bada. 


 

Det var kul att se Nallikari igen, många fina minnen som dök upp men jag hade ingen möjlighet att stanna där hela dagen då det fanns "jobb" att göra.

På tillbakavägen till stan blev det ett lite längre stopp på Mallassauna. (Maltbastun) Stället drivs av Hailuodon Panimo som ligger på ön Hailuoto utanför Uleåborg. 


 

Även Hailuoto (Karlsö på svenska) besökte vi förr i världen. Min ena farbror arbetade som forskare på Uleåborgs Universitet och de hade en havsforskningsstation i Marjaniemi som ligger på ön. Som liten var det spännande att få åka ut på havet med deras forskningsbåt. 


 


Skulle förstås ha varit kul att besöka bryggeriet men denna gången fick jag nöja mig med deras pub inne i stan, eller strax utanför för att vara exakt.  

Mallassauna är belägen i en byggnad från 1869. 12 öl på fat (om jag räknade rätt) liksom några flaskor. Samtliga öl från Hailuodon Panimo. Mat fanns också för den hungrige. 


 

Ölen såldes i olika storlekar, ölflight med fyra öl fanns också för den som vill ha det. Servicen var vänlig och pratsam, det var kul att prata om ölscenen i Uleåborg som jag inte var alltför insatt i innan denna resa. På borden fanns det information om deras olika öl, särskilt intressant var det att dricka Hailuodon Pellonmaito som endast är på 3,2%. Ölhistoria är skoj och Pellonmaito kallade man förr det öl som dracks då man bärgade hö med mera. 



Solen den värmde stabilt så det var inte fel att sitta ute på deras patio. Dock såg jag att några andra gäster hade problem med getingar, för egen del låta jag getingarna vara ifred då brukar de även låta mig vara ifred. 


 

Jag tyckte helt klart om Mallassauna, ölen höll inte världsklass men klart godkända. Runt 12 minuter tog det att gå tillbaka hotellet så Mallassauna ligger inte långt från Uleåborgs centrum.  

Som vanligt lite andhämtning på rummet innan det var dags för kvällspasset. Första anhalten blev Cafe Rooster där det åts en god laxsallad och dracks ett stycke bira. Maten var godare än ölet som var en Mad Hopper Shanti Shanti. 


 

Cafe Rooster tycktes vara ett ställe som ungdomar tycker om, vissa var så unga att de inte ens drack alkohol. Även personalen kändes påfallande ung, jaja det är väl bara att inse att det är jag som är en gubbe. Cafe Rooster är både ett cafe, restaurang och så har en pub i källaren men den behagade jag inte att besöka denna gången. 

Efter att ha besök Cafe Rooster hade jag prickat av de ställen på min lista som jag ville besöka, resten av kvällen var alltså ledig för fria aktiviteter.

Det blev återbesök på Mallaskellari, fast denna gången satt jag på deras terrass. (källaren var abonnerad fram till 22:00)


 

Oluthuone Leskinen besöktes också på nytt, där var det inte lika packat med folk som på fredagen men ändå bra drag. 


 

Det var en fin kväll med ett härligt ljus så jag passade även på att flanera omkring lite. 


 

Efter att ha gjort det blev det även ett stop öl på Keltainen Aitta, belägen på torget i Uleåborg. Det kändes som ett partyställe vilket bekräftades av det trista ölutbudet, en Toppilan Helles tvingade jag i mig. (den är bryggd av Hartwall)


 

Kvällens sista öl utanför rummet blev även dagens sämsta, Karhu Platina som "avnjöts" på hotellets terrass. Det var verkligen ingen platina-känsla på det ölet utan synnerligen trist och smaklöst. 


 

Helt klart var det kul att återse Uleåborg igen, om än för en kort stund. Vem vet när nästa besök kan tänkas ske.

 



Inga kommentarer: