fredag 12 februari 2021

Ölprovning hos Eddan, lördag 6/2.

Lördag 6/2 var det dags för årets första ölprovning, denna gången hos Eddan, tre stycken var vi i panelen. Som vanligt visste jag inte vad som skulle serveras under dagen. Censur rådde så det gick inte att spana in i ölkylen. 



Jag hade helt missat att Brekeriet gjort en mölska. Mölska dricker jag verkligen inte ofta men denna var annorlunda mot de få som jag tidigare druckit. Vitt vin, lite honung, ek, äpplen och en dos vinäger är vad jag kom fram till. Inte så dumt. 


 

Fremont Rusty Nail var inte heller så dum men det gäller att tycka om kanel för det både doftade och smakade verkligen ölet. 


 

The Rare Barrel A Wish for Things That Work var tillsammans med Epic Big Bad Baptist - Vanilla Brandy kvällens godaste öl. (av de nya som dracks) Förstnämnda fint syrlig funk, citrus, ek och något som påminde om kiwifrukt. 


 

Epic Big Bad Baptist var söt men som tur är inte sliskig. Värmande alkohol, ek, choklad, rostade toner och kaffe. 

Jämmerdalens Raspberries var en glad överraskning. Första gånger jag drack öl från Jämmerdalens, ett bryggeri som är beläget i Kalix i det härliga Norrbotten. Syrlig och uppfriskande öl med en hel del hallon. Vill helt klart prova andra öl från bryggeriet då detta gav mersmak. 


 

16 olika öl klarade vi av denna provning, det var stabil klass på det mesta men någon "måste" ju vara sämst och för min del blev det Amager Extravaganza! Tyckte att den var lite enformig då den mer eller mindre bara smakade brett och lite gräs. 


 

Måste också passa på att nämna att vi även drack Goose Island Bourbon County Stout 2008 och 2020. Intressant nog tyckte jag att den gamla var godare, ja den håller fortfarande en mycket hög klass. Helt klart dagens godaste öl. Som tur är har jag två flaskor kvar av den årgången. Minns då jag första gången drack ölet, snacka om upplevelse



Tack till Eddan för en lyckad provning, hoppas att det inte dröjer alltför länge till nästa lilla sittning.

Inga kommentarer: