torsdag 5 november 2020

Närke Biskops-Kaggen Stormaktsporter 2019

Tisdag 20/10-2020 släpptes Närke Biskops-Kaggen Stormaktsporter 2019 på olika Bishops Arms runt om i Sverige. 


 

En ny variant av Närkes klassiska Kaggen Stormaktsporter handlade det om. (lagrad på romfat med bottnar av svensk ek) Tillsammans med Tom anlände jag till Bishops Arms i Sundbyberg strax efter 15. (de öppnade en timme tidigare för medlemmar denna dag) I salongen satt det två andra gentlemän med en varsin flaska Kaggen. 

Ölet var kallt så i väntan på att den skulle bli varmare dracks några andra, Dugges Supersonic Tonic och Omnipollo Noises. Av de två rankade jag den sistnämnda högre. 


 

Dagens storstjärna var helt klart Närke Biskops-Kaggen Stormaktsporter 2019. En riktigt god och behaglig öl med mycket rom och mörk choklad både i doft och smak. Även kaffe och lite torkad frukt. Fint balanserad och härligt drickbar. En riktigt fin hyllning till den nyligen bortgångne Håge. 

Det hade inte ens hunnit bli kväll så Tom och jag rörde oss söderut för att besöka Stigbergets Fot. Där blev det som vanligt lite gott och blandat. För min del var 3 Sons / Equilibrium Infinite Fractal det mest minnesrika ölet som dracks på Foten. 



 

Kvällens avslutades på Zum Franziskaner där vi slog till på en flaska Bokke Pjassel Moezel som var vinös och härligt njutbar. Skönt sur med en hel del persika. 

 

Jag vill hävda att det var en i högsta grad sympatisk tisdag.

Inga kommentarer: