onsdag 2 oktober 2019

Första helgen på SBWF 2019.

Den första helgen av årets Stockholm Beer & Whisky Festival är avklarad, för egen del var jag där alla tre dagarna, tors-lör. Förhandssnacket handlade mycket om årets festivalglas samt om de många avhoppen på ölsidan. (om det även har varit avhopp på whiskysidan har jag ingen koll på)



Något som tycks öka varje år är spritsidan, uppe i Hall II saknades verkligen förra årets Belgoklubben och Cask Sweden. I årets mässa är det inte mycket öl i Hall II. Hade det inte varit bättre att flytta de få ölmontrar som är kvar däruppe till Hall I så kunde de som är intresserade av sprit/drinkar med mera få ha sig egen våning?

På torsdagen var det ganska lugnt hela dagen, jag var lite sen så var på plats strax efter 12. Det är som vanligt kul att knalla omkring i all enkelhet och prova en öl eller två. Att träffa gamla kompisar och bekanta är förstås väldigt kul liksom att prata med utställarna, just torsdagarna är den bästa dagen för det då det är lugnare och ingen dånande musik som stör.



Känslan var att det var luftigare, särskilt i Hall I. Att Brill inte var på plats kändes konstigt men det fanns förstås andra utställare som hade med sig intressanta och goda öl.

Apropå utställare, vissa tyckte att torsdagen var seg då det knappt kom några till deras montrar, andra tyckte att torsdagen var mer eller mindre precis som den brukar vara med hyfsat mycket folk.

Under de tre dagarna besökte jag Brewers Association, Galatea och Wicked Wines montrar flest gånger. Alla har de öl från USA (förstnämnda har endast öl från USA), öl som i de flesta fallen gör smaklökarna belåtna. Vissa av ölen hittas/kommer att hittas på krogen, andra hamnar hos Systembolaget men en del sorter kommer nog bara att finnas på mässan.



För att tala om Wicked Wine så var det kul att se att Steve Grossman var på plats i år igen. Han är som bekant Brand Ambassador för Sierra Nevada Brewing, ett klassiskt bryggeri som betytt så mycket för den moderna ölutvecklingen i USA. Ölmässan i Nacka är viktig för Sierra Nevada då Sverige är en viktig exportmarknad så det är inte så konstigt att han dyker upp år efter år. Jag är inte den som tar bilder på "kändisar" så ni får allt nöja er med en bild på en ölkran.


Apropå Sierra Nevada så saknade jag i år deras lilla monter där den alltid så trevliga och glada Mattias från Wicked Wine under några tidigare mässor med stor entusiasm pratat om Sierra Nevada och deras olika öl. En gladare tjomme är det svårt att hitta.

På fredagen öppnade dörrarna 14:00 och jag var där strax efteråt. Det blev en ganska kort dag då jag stack hemåt redan vid 19-tiden. Var seg mest hela dagen då torsdagen inte bara bjöd på ölmässan utan även på Akkurat och Oliver Twist. (tack till Uffe och Jerry för en kul kväll) Se förresten upp med taxiskojarna som står utanför mässan, 700 spänn ville nissen ha för att köra oss till Akkurat, en Uber kostade runt 170. Jag tänker inte avslöja vilken vi tog men de flesta kan nog räkna ut det.

Tyckte att det var tämligen lugnt hela fredagen, var i alla fall inga köer till de olika utställarna även om vissa som vanligt hade mer att göra än andra.

Bland nya utställare märktes bland annat brittiska Big Drop Brewing som bara gör alkoholfri öl i olika stilar. Tyvärr blev jag inte helt övertygad av deras öl då de av naturliga skäl kändes tunna och saknade kropp.



Apropå alkoholfria öl eller alkoholsvaga sådana så blev jag överraskad av Roslags Näsby Tibble som är en folköl på 3.5 %. Förstås inte den godaste pilsner som jag druckit men för att vara en foköl så var den klart duglig. Skulle kunna tänka mig att knäppa en sådan lite då och då.



Vill man dricka öl från Sydöstra Sverige kan man besöka Boxframes container där Brygghus 19, Emmaboda Bryggeri, Fireside Brewery, Kackelbryggeriet, Skedemosse Gårdsbryggeri och Ängöl finns representerade med ett gäng öl. För egen del hade jag aldrig druckit öl från Skedemosse Gårdsbryggeri. Skedemosse Krutbrännare är inte den godaste IPA som jag fått i mig under alla dessa år i ölets underbara värld men ändå kul att ha provat.



Ni som kan era ölställen i Stockholm känner förstås till Waza Restaurang & Bryggeri som huserar i Monks tidigare lokaler på Wallingatan. I år är Waza med i Nacka för första gången. Tycker att alla tre öl som jag drack hos dem var stabila men den syrliga Waza Solera #3 som den godaste.



Precis som förra året har Nacka Bryggeri med sig många nyheter till årets mässa, bland annat sex olika samarbetsbrygder (berliner weisse) som de gjort tillsammans med Danko Beer. Jag blev inte helt övertygad av de olika fruktvarianterna utan tyckte att den rena varianten var den bästa, Nacka / Danko Beer Kultur.



I montern finns även Nacka Köllsch XXL som är på 18%. En väldigt söt rackare med säkert hur många kalorier som helst men ändå ganska god, förutom sötman, portvin och en massa torkad frukt. Kanske inget man häller i sig som en lunchbira på en måndag men sittandes framför den imaginära brasan en höstkväll så är det nog andra bullar.

På lördagen regnade det vilket kanske bidrog att det kändes lite mera "avslaget" de första timmarna jämfört med en vanlig lördag i Nacka, dock fylldes det på med en hel del folk ju längre dagen led även om jag inte upplevde någon direkt trängsel, inte ens till toaletterna. Det enda som tog lite tid var att lämna in jackan, något som det morrades en del om bland några av besökarna.

Om det är någon som funderar på att besöka mässan helg två så vill jag ta tillfället i akt och tipsa om några öl, nämligen dessa tre:

West Sitxh Snakes In A Barrel: en söt och smakrik Imperial Stout som hittas hos Brewers Association.

Brew By Numbers / Stigberget 55 Double IPA - Citra & Motueka: en fräsch och rejält fruktig Hazy Neipa som finns i Galateas monter.



Clown Shoes Loonidaragon 2019: En till riktigt smakrik och fyllig Imperial Stout som finns hos Wicked Wine.



Det fanns flera andra goda och intressanta öl men topparna var inte så många som de brukar vara. Bland öl som jag druckit tidigare så är det förstås värt att dricka Founders KBS och CBS om och om igen, ja de ölen kan man ju i princip inleda en dag med då de är så bra. Det är Brewery International som numera importerar öl från Founders till Sverige. Att rensa paletten med en självrunnen öl från Nynäshamns Ångbyggeri i Great Brands monter är förstås inte fy skam det heller.

För egen del så tänkte jag besöka mässan även den andra helgen men då enbart på torsdagen, imorgon med andra ord.

Inga kommentarer: