torsdag 14 juni 2018

Öl i Molde, fredag 1/6.

Efter att ha ankommit med Hurtigruten knallade jag i runt 10 minuter till Scandic Seilet i Molde för att checka in. Klockan var runt halv tio på aftonen då det var avklarat.



Hotellrummet var väldigt varmt så där ville jag inte sitta och häcka utan det var läge att knalla ner på stan och dricka en öl eller två. På Ratebeer finns det bara ett ställe i Molde förutom Vinmonopolet så det hamnade jag på. Tapp & Kork hette nämnda bar som låg centralt, knappt 15 minuter från Scandic.



Visade sig vara ett trevligt ställe med en skön stämning. Fullsatt var det inte men det anlände en del gäster under tiden som jag satt och och avnjöt några öl.




Några stammisar tyckte att jag skulle sitta med dem i baren. Aldrig fel att som utböling få vara med i den exklusiva klubben trots att man saknar guldkort för stället. 20 fat fanns det liksom ett fint utbud på burk och flaska.



Öl från ett för mig okänt amerikanskt bryggeri dracks, nämligen Magnify Speak Kindly.  Vad ska man säga om den rackaren? God utan att vara briljant, ja precis så som så många öl är.



Av gammal vana så hugger jag då jag ser något nytt från det norska bryggeri som visade vägen för min del vad gäller norsk craft beer, nämligen Nøgne Ø från Grimstad i södra Norge. 

Nøgne Ø Raw provades på fat och Nøgne Ø Twin Otter på flaska. Förstnämnda är en så kallad Traditional Ale som hade doft och smak av lite rök, kryddor och malt. Tämligen lättdrucken. 



Sistnämnda en Abbey Dubbel som kändes lite söt med karamell, malt, torkad frukt och lite kokos. Bägge ölen var klart dugliga. 

En schysst liten sittning blev det på puben men en morgondag hägrade så jag valde att ta en hyfsat tidig kväll trots den angenäma stämningen. 

Hotellrummet hade en betydligt behagligare temperatur efter att fönstret stått öppet under tiden som jag var på Tapp & Kork. Utsikten den var fin även sent på kvällen, ja det hade varit fånigt att be om pengarna tillbaka genom att hänvisa till dålig utsikt. 




Några öl på rummet fick äran att runda av en i högsta grad sympatisk dag. Lervig Perler For Svin var inte på något sätt dålig men med en aning "rå" avslutning. 


 HaandBryggeriet Earthkveik kändes ganska söt och med en hel del jäst, malt och karamell. 



Inga kommentarer: