måndag 31 mars 2014

Kort besök på Malmö Brygghus

I onsdags var det dags att bränna av lite Eurobonuspoäng, en lämplig dagstur hägrade tillsammans med ett par kamrater. Det fick bli Malmö, dels för att äta lunch, röra på fläsket genom att gå omkring lite på stan för att sedan avsluta med ett besök på Malmö Brygghus.

Klockan 09:25 lyfte kärran från Arlanda, 10:30 gick flygbussen från Sturup, 11:10 satt vi på Gyros Pita, stället där man äter den godaste gyrosen som finns att finna i detta rike som en gång i tiden fick namnet Sverige. Jag har sagt det förr och kommer att säga det igen, det finns inte en motsvarighet till suverän gyros. Det är alltid lika svårt att begripa att något så enkelt kan vara så gott, mättande är det också. Att vi inte har en sådant ställe i Stockholm gör mig lika besviken varje gång.



Efter lunchen gick vi till ett närbeläget "irakiskt" bageri och köpte bröd och fetaost. Man vet ju aldrig när man blir hungrig igen så det är alltid bra att hade lite nödproviant. Efter det gick vi ner till Västra hamnen för att studera arkitekturen och de olika husen. Vet inte riktigt vad jag ska tro om det området, kändes lite sterilt även om vissa av husen var riktigt fina. På vintern lär det även vara lite bekymmersamt att hålla tupén på plats.



Nåväl, till det elementära i denna lilla berättelse. Efter att jag vinkat av grabbarna, ja de åkte hem med tidigare flyg, begav jag mig till Malmö Brygghus. 16:00 öppnade de vilket innebar att jag hade ungefär 1,5 timmar på mig innan det var dags att ta flygbussen tillbaka till Sturup.



Som vanligt ett otroligt trevligt besök, så fort man är innanför dörrarna känns det som att vara hemma.



Under besöket fick jag äran att prova ett par öl som skulle ha premiär dagen efter, Nerdbrewing Public Static Lemongrass IPA som är bryggd på Malmö Brygghus tillsammans med Hannes Gruber som vann Sällskapet Maltes hembrygdsfestival 2013 med det ölet. Ölet i fråga var "behagligt", fint drickbar med en touch av citrongräs. Fanns även grapefrukt samt lite ananas. Bitterheten upplevde jag som snäll. Det andra helt nya ölet hade inte ens ett namn men det rörde sig om en pilsner som säkert lär tilltala den stora massan. Jag tyckte att den var ok, mycket lättdrucken med bröd, citrus och lite gräs.



Ett par andra för mig nya öl provades också, Malmö Saison La Charrue vilket är en saison som hade premiär för inte så länge sedan. Torr och uppfriskande, lär fungera alldeles utmärkt under en varm sommardag för det gjorde den även under en småkylig onsdag i slutet av mars. Kul att få dricka en god svensk saison, det är inget som görs dagligen vill jag lova. Malmö Who's Your Pater är en Belgian Strong Ale som jag inte tyckte var så utmärkande. Inte dålig på något sätt men aningen anonym.

Några gamla bekanta hanns det också sägas hej till, Malmö Canned Wheat som det alltid är lika trevlig att dricka. För jäkla bra helt enkelt. Detsamma måste säga om Cacao-Porter som jag tycker bara blir godare och godare för varje gång. Så härliga chokladtoner i den att man som en chokladälskare av rang inte kan bli annat är själaglad.



Ett kort besök det var denna gång men utöver ovanstående fick jag även äran att prova ett par öl direkt från tank. Den mest intressanta av de två smakade mycket äpple med en touch av brett, gissar att det kommer att bli en riktigt intressant öl. Vi får vänta och se.

Stort tack till Anders och Hampus för de goda ölen och trevligt snack. En sak är säker, jag kommer att återkomma.

Inga kommentarer: