måndag 17 mars 2014

Mitt första besök på Mikkeller Bar Stockholm

Lördag 15:e mars 2014 är ett datum som säkerligen många ölnördar kommer att minnas länge, det var nämligen då som Mikkeller Bar Stockholm öppnade.

Vi anlände till Döbelnsgatan 25 omkring klockan 15:00, då var det full fart i den lilla lokalen men som tur är gick det bra att knalla över till Bierhaus lokaler som ligger vägg i vägg med Mikkeller. (det är samma ägare till de bägge barerna). Kul var det att se många bekanta ansikten bland gästerna, fast något annat hade förstås varit förvånande.



I och med att det var så mycket folk var det svårt göra någon större analys av Mikkeller Bars lokaler, annat än att det var litet. Ungefär som Mikkeller Bar på Viktoriagade i Köpenhamn för er som varit där. Inredningen var lite annorlunda jämfört med många andra barer, armeringsjärn som syntes i taket, vitmålade väggar med målningar av Mikkellers grafiker Keith Shore. Har jag förstått saken rätt kommer de att ha öppet 14-01 varje dag, det är ju riktigt fint.



Vilka öl hade då under öppningsdagen? 20 olika fatöl med en stor dominans av starka pjäser och egna öl, bland annat var det nio olika Imperial Stout. Fyra helt nya öl från Mikkeller. De starka ölen såldes i glas om 20 cl, men vissa av ölen kunde man få i större glas om man så önskade. Personligen tyckte jag att priserna var ok.



Bland de helt nya ölen från Mikkeller blev jag förtjust i Big Worster Raspberry Chardonnay Edition. Det visade sig också bli min provade Mikkelleröl nummer 250. Väldig stark med sina 18,3% men jag tyckte att alkoholen var väl integrerad, det tog aldrig över. Annars dominerades ölet stort av "skogshallon" med en lätt syrlighet. Farligt lättdrucken öl.



Lördagsgodis är ju aldrig fel, en öl som jag också gillade mycket var Mikkeller Beer Geek Vanilla Shake (Bourbon Edition). Särskilt doften var klockren, en massa vanilj, choklad och bourbon. Måste försöka få tag på en flaska eller två.

Bord var bokat på Akkurat klockan 18:00 men vi hann ändå testa nästan alla de 20 fatölen, en del av dem var gamla bekanta men mer än hälften helt nya öl vilket alltid är kul. Undrar förresten när de får egna glas, nu var det glas från Köpenhamn som det serverades i.



Helt klart kommer Mikkeller Bar Stockholm bli ett ställe som jag kommer att besöka ofta, ölen håller hög klass, läget är bra och personalen mycket kunnig och trevlig. Barchefen Petra känns som ett klockrent val då hon kan branschen så väl, kul var det också att känna igen Jonathan som jobbat på Mikkeller & Friends i Köpenhamn.

Känns riktigt kul att vi äntligen fått en Mikkeller Bar i Stockholm, något som det spekulerats om tidigare men nu är det alltså ett faktum. Ju fler högklassiga ställen desto bättre för alla, det där med "stor stark" hoppas jag blir snart historia.





Inga kommentarer: