fredag 4 april 2014

Ölrating 4000

Då öl nummer 3000 skulle provas i juni 2013 så var det inte vilken öl som helst utan en 3 Fonteinen Framboos. En öl som verkligen är helt magnifik. Tidigare i veckan var det dags att dricka öl nummer 4000, slumpen gjorde att det blev en Skånsk Klassiker från Två Bryggare i Ystad.

Kan inte säga att jag hade några större förhoppningar då jag strax innan mer eller mindre hade spottat ut några klunkar Ysta Tattoo från samma bryggeri. Det ölet var verkligen odrickbart, infekterat och genuint uselt.



Nå, min inställning är att alla öl ska få en seriös chans så även Skånsk Klassiker. Det handlar om en lageröl på 5%. Färgen var klar guld med ett hyfsat stort, fluffigt vitt skum.

Doften var inte upphetsande, gräs, bröd, aningen karamell liksom smör. Skönt nog kändes inte ölet infekterat, något som tyvärr mer eller mindre alltid de öl från Två Bryggare som jag tidigare provat varit. Precis som i doften kände jag vibbar av smör, karamell men även lite gräs, bröd och en viss fruktighet. Absolut inget att skriva hem om men jag slapp i alla fall att vaska. Är det månne ett trendbrott?

2.3/5


Inga kommentarer: