onsdag 26 mars 2014

Öl i Monaco

Som jag nämnde i det förra inlägget om öl i Nice så blev det även en kortare utflykt till Monaco. Två orsaker till det, dels besöka ett nytt land (nr 53 i ordningen) samt att förstås dricka några öl från det landet.

Från Nice är det mycket enkelt att ta sig till Monaco, tågresan tar ungefär 20 minuter och tågen går ofta. En biljett kostar tur och retur kostar endast 7,60 EUR så inte blir man blåst heller.



Regnet det kom ner från himmelen med bestämdhet trots det blev det lite promenerande främst i hamnområdet där Monacos enda ölställe lämpligt nog var beläget. Stället i fråga är Brasserie de Monaco. Deras öl är vad jag förstått de enda ölen från Furstendömet Monaco som man dricka.



Då jag knallade in vid tolvtiden var jag den enda gästen då de precis öppnat. Eftersom jag inte ätit någon frukost så var jag lite hungrig så det fick bli en riktigt god hamburgare med tillbehör. Till det togs en provbricka med de aktuella fatölen som de hade påkopplade. Tre stycken öl handlade det om, Brasserie de Monaco Blond, Brasserie de Monaco Blanche och Brasserie de Monaco Ambrée.

Hamburgaren var som sagt riktigt god, den kostade 14 EUR. De tre ölen var på vardera 0,12 cl och de kostade 5 EUR. Klart hanterbara priser med andra ord.



I ärlighetens namn var inget av ölen några smaksensationer, godast var Brasserie de Monaco Ambrée. I den fanns det smak av malt, lite nötter, aningen frukt och karamell. Inte så mycket kolsyra och med en lätt munkänsla. Blanche serverades med en citronskiva, första gången som jag råkat ut för ett sådant ofog.

Blev lite förvånad över att de var så mycket personal på stället, men kanske är det mer livat senare på dygnet och framförallt då vädret är varmare? Annars var det ett modernt ställe, rent och fräscht med ett läge som inte var långtifrån ingången till tågstationen. Tar ungefär 10 minuter till fots från det att man lämnar tåget.



Redan nu kan det konstateras att det här året kommer att bli ett bra reseår, Köpenhamn och San Francisco har redan klarats av. Köpenhamn blir det även i maj i samband med CBC. Senare i maj blir det även två nya länder. I juni hägrar ytterligare ett nytt land. Sedan är sommarsemestern på ritbordet och den kommer att bli intressant minst sagt. Lär säkert återkomma med några rader om de respektive resorna.

2 kommentarer:

Obalanserad sa...

Kul! Ser fram emot att läsa fler reseinlägg. Bara en undran, vad jobbar du med egentligen?

Måste kunna vara ledig rätt mkt och ändå tjäna rätt hyfsat tänker jag... ;)

Beer-naise sa...

+1 på frågan :)