måndag 10 mars 2014

Frankenfestival på Akkurat

Nu är det bara några dagar kvar av Akkurats Frankenfestival där närmare 30 olika öl från Franken och Bamberg kommer att serveras under ett par veckors tid. Uppdateringarna om vilka öl som serverats på vilka dagar har på ett föredömligt sätt annonserats på Akkurats Facebooksida.



Tyvärr hann jag bara besöka festival under en kväll, i onsdags i förra veckan. Då hade jag lyckan att dricka ett glas Aecht Schlenkerla Fastenbier. Humle i all ära men tysk rököl då den är som bäst slår det mesta. Värt att notera är att Akkurat fick äran att servera ölet på samma dag, Askonsdagen, som bryggeriet i Bamberg.

Ölet var rökigt men inte extremt. Det allra mest minnesvärda var dess fantastiska munkänsla och drickbarhet. Verkligen strålande! Det är inte så ofta man mer än gärna skulle dricka samma öl igen, igen, igen och igen på en och samma kväll. Ju mer jag tänker på det, desto mer klar blir jag över saken, det är inte mycket som slår välgjord rököl.



Något som var lite tråkigt var faktumet att de två öl som jag hade planerat att dricka efter Fastenbier tog slut mitt framför nosen, så tyvärr blev det inget av de två. Som tröst fick jag dricka några som jag tidigare druckit, fast det är synd att klaga.



Hatten av för Akkurat som är så fina ambassadörer för öl från Tyskland, landet som fick mig på rätt spår då jag i tidernas begynnelse började dricka öl på riktigt.

Ni som ännu inte varit på Frankenfestivalen, passa på, ännu finns det kvar lite högklassig tysk öl. Ich liebe Deutschland, ja jädrans vad sugen jag är på att åka till Tyskland.

Inga kommentarer: