måndag 19 juli 2010

Två från Bayerische Staatsbrauerei Weihenstephan

Det är inte varje helg jag dricker två för mig nya öl från Bayerische Staatsbrauerei Weihenstephan, ja rentav var detta första gången det hände. Snacka om historisk händelse. Deras Hefe Weissbier är Systembolagets bästa veteöl enligt mig.

Veteöl av typen Kristall är aldrig lika goda som de grumliga varianterna, så frågan är hur Weihenstephaner Kristall Weissbier smakade?



Riktigt god visade sig den vara, bästa Kristallweizen som jag druckit. Typisk arom och smak av veteöl, banan, jäst och kryddor. En viss sötma och lättdrucken på ett trevligt sätt.

3.7/5



Pilsner dricker jag inte alltför ofta, men igår satt det väldigt bra med en efter att ha satt nytt personbästa på löprundan.

Weihenstephaner Pilsner hade en frisk, brödig doft med deg, malt och gräs. Läskande smak, rätt bitter särskilt avslutningen. Torr med en lätt kropp. God och stabil med når inte riktigt upp till bryggeriets veteöl.

3.1/5

Tyvärr finns ingen av ovanstående på Systembolagets hyllor, jag köpte buteljerna på Alko i Helsingfors. En vacker dag kanske.

3 kommentarer:

hirigalzkar sa...

Mums vad jag blev sugen på pilsner!

Victor Dahlberg sa...

Weihenstephaner Hefe Weissbier kanske till och med är ett av världens bästa veteöl! Mums!

Anonym sa...

Du gör det igen min käre Konny Rej!

Apan - som struntade i stavskrivning (ordet finns!)