tisdag 6 juli 2010

Halvårsrapport 2010

Nu när året har vänt kan det vara läge för en halvårsrapport. (dessutom är det bra att passa på en dag som denna då solen vilar lite, ute med båten fyra gånger på tre dagar känns i framförallt på näsan, satan vad den lyser!)

Jag försöker hålla koll på antal öl jag dricker under året samt den ungefärliga kostnaden för skönheterna.

237 öl har jag druckit första halvåret 2010, 216 av dem nya, eller öl som jag tidigare ej betygsatt. Dessa 237 öl fördelas på 69 liter. Genomsnittsölet ligger alltså på 0,34 cl. Precis som förra året, noll "stor stark". Ungefär 9000 har spenderats på öl.

Jämfört med första halvåret 2009:

Antal öl har ökat med 87
Antal liter öl från 43 till 69. (drack jag inget första halvåret 2009?)

Två "ölresor" har det blivit, Köln i mars och Köpenhamn i maj. Kommande resor är Helsingfors och Oslo nu i juli. Inte omöjligt att det blir något intressant även i höst.

Godast:

Nøgne Ø Dark Horizon First Edition 4.8

Sämst:

Arboga 10,2 0.9

Jag vet att det är väldigt nördigt detta, men det bjuder jag på.

6 kommentarer:

dempa sa...

det är lugnt, vi tycker om dig ändå :)

Eddan sa...

Det är väl inte nördigt!? Alla har vi olika intressen.
Det var en rejäl ökning från 2009. Kör hårt resten av året också ;-)

Norman sa...

bra statistik Markus, själv har jag köpt 116 öl från SB för 6365kr och vill inte vet hur mycket allt annat gick på. Två resor till NY där jag tog hem 44 öl flaskor och har smaskigt i mig minst 4 flights på varje resa. En hel del besök på Man In The Moon, Akkurat, Sorbon och Bishops Arms där några par tusen kronor gick in i magen gissar jag. Tre öl provning på jobbet, Hantverksbryggeriet och den höjdpunkten för Viksjö öl älskare, vår upprörande ölprovning kväll.
godast: Ten FIDY
Sämst: kukko finska bastu öl

Yury sa...

Alltid kul med rapport :) Själv vill jag inte ens tänka på hur mycket jag har lagt på öl i år.

Johan sa...

Jag kanske också är nördig men jag tycker det är skitkul att läsa lite sådana där siffror :)

Om jag inte vore för lat för det så hade jag nog också fört statistik på öldrickandet. Nästa år kanske?

Gyllenbock sa...

dempa: vad bra! :)

Eddan: japp, skönt att se att det blivit en ökning i mängd, förra året var vekt.

Norman: tjena Norman, för egen del har det blivit för få krogbesök. Jag jobbar en hel del helger vilket förklarar en del.

Yury: men du är ju galen på riktigt, din tur till Köpenhamn häromsistens var ju magnifik. :)

Johan: kör på det nästa år, statistik är ju som sagt lite kul ibland.