torsdag 22 juli 2010

Magnifik afton på Basunen

Igår upplevde jag en sådan där afton som man vill skall vara för evigt. En underbar kväll i juli (sorry Lasse Berghagen), fantastisk mat och dryck och det viktigaste av allt, härligt sällskap.

Några gamla godingar som Ålö Ale, 3 Fonteinen Oude Geuze (bara att bunkra då den anländer till Bolaget i oktober) samt ett par Mohawk inmundigades.

Nya öl för kvällen var dessa:



I ärlighetens namn var Borbecker Helles Dampfbier inte en alltför spännande historia. Väldigt ljus med doft och smak av bröd, deg. Tyvärr rätt vattnig. Allt från Tyskland håller inte högsta klass, inget konstigt med det.

2/5



Jag var osäker på om jag druckit Brännskär Brown Ale från Nynäshamn tidigare, så det var skoj att prova den igen. Färgen var fin, rödbrun. Doften avslöjade omgående att det var ett öl från Nynäshamn, det är det där med husdofter och smaker. Lätt rostad, söt, karamell, mörkt bröd, choklad, en del humle. Helt ok tycker jag. Har jag koll på mina noteringar, och det har jag i det här fallet, så var det öl nummer 25 från Nynäshamns Ångbryggeri som jag nu provat.

3.5/5



Left Hand Smokejumper visade sig vara en väldigt trevlig öl. Trevlig rökighet, en viss sälta, karamell, "bacon", lättdrucken och behaglig. Eftersmaken var fin och lång. Skönt komplex på något sätt.

3.9/5



Stone Old Guardian var ett perfekt öl att dela med sig av. Tyckte att den var rätt humlig, inte så spritig. Söt, god, grape. Bra maltighet, fin balans, russin. Om jag förstått saken rätt är det helt rätt att lagra Old Guardian, sicken tur att jag gjorde det. Flaskan köptes i november 2008.

4/5



Akevitt Porter från norska Haandbryggeriet var lite lurig. Trodde att den skulle vara "tyngre" därmed inte sagt att ölet inte var smaskigt. Fint bitter, lakrits, kaffe och fina rostade toner. Något vinös, jag kände av fatlagringen.

3.8/5

Under kvällen bjöd Eirik på gitarrspel och sånger av mäster Cornelis. Lätt på kanelen det var han men det var skoj. Ja dessa galna nordmenn.



Nattbilderna blev inte så bra, fotografen var nog också lite snurrig.

Grabbarna var förstås också på plats och höll ett vakande öga på omgivningen, särskilt då skålen med ostbågarna. Undrar hur många de käkade till slut? Endast Eddan kan hålla deras takt då det gäller att mala ostbågar.

5 kommentarer:

Eirik @ Basunen sa...

Tur det inte bara var jag som blev en aning snurrig....

Tack för en trevlig kväll, det gör vi igen så snart grannarna har förträngt synen.

PS: Det kan inte ha blivit så mycket i går eftersom jag var mycket törstig i morse....

Gyllenbock sa...

En mycket trevlig kväll var det, favorit i repris snart hoppas jag.

Hmmm, nä om du nu var så törstig imorse så var det helt klart för lite igår. Skärpning!

Anonym sa...

Suverän, nästintill superb beskrivning!

/ Apan -som inte är bjuden på herrkalas :-)

Johan sa...

Låter som en härlig kväll :)

Brännskär är ju bland det godaste jag smakat från Nynäs, det är bara Sotholmen Extra som kan mäta sig med den bland deras öl (som jag har smakat). Kommer klart ihåg den enda gången jag druckit den, det var förra sommaren då hela familjen, inklusive min syster och min svåger som bor på Nya Zeeland, var i Stockholm. Vi satt i nån park på söder för att träffa några kompisar till min syster, men jag och min svåger gick iväg för att "shoppa". Efter en extremt kort shoppingrunda på Hornsgatan bänkade vi oss på Black & Brown och beställde in några bira :)

Eddan sa...

Det är härligt med dessa sköna ljumma sommarkvällarna/nätterna när man kan sitta ute hela tiden.
Tur var också att Eirik höll i sig i träpelaren på terrassen om det skulle börja blåsa orkan ;-)