torsdag 15 juli 2010

Helsinki, tisdag

Tisdagen var vår sista dag i Helsingfors, flyget hem skulle gå 17.55, vi åkte med Blue 1. En lugn start på dagen blev det med en sen frukost och lite knallande på stan innan det var dags för lunch. Käkade gjorde vi på restaurang Zetor, snacka om spektakulärt ställe men en väldigt egen inredning. En öl blev det där, Edelweiss Weissbier Snowfresh.



Det visade sig vara en lurig öl, citrus, kryddor, lite banan, parfym, godis. Drickbar men inte sådär vidare skoj. I övrigt är Zetor inte en bra ölrestaurang, Edelweiss var typ det "hetaste" som fanns.

Efter lunchen hade vi en del tid kvar vilket innebar att det fanns utrymme för att besöka ytterligare ett ställe innan taxin till flygplatsen. Teerenpeli i Kamppi blev det.

Jag tyckte om inredningen på stället.



En bricka med fyra smakprov på 0,2 kostade 13 EUR. Inte direkt billigt men det är alltid trevligt med dessa brickor.

Det som dracks var följande:

Teerenpeli Vauhtiveikko (veteöl)
Teerenpeli Sauhusanttu (rököl)
Teerenpeli Hippaheikki T.E.S.B. (bitter)
Teerenpeli Lempi Omena (äpplecider)



Veteölet och rökölet var stabila, bittern var inte alltför god. Cidern var söt och mycket läskande. Helt ok ställe att besöka men tendensen är att bryggeripubar/restauranger brukar ha sämre öl än andra ställen.

Helsingfors då som ölstad? Ni som läst mina tidigare inlägg förstår nog att jag är nöjd med besöket. One Pint Pub samt Olutravintola Pikkulintu står i särklass, de ställena håller mycket hög klass plus att de har en unik atmosfär. Magnifikt med de unika ölen från Cantillon som bara saluförs på de två ställena.

Nackdelen är priserna, Helsingfors är lika "dyrt" som Stockholm vad gäller öl, kanske rentav aningen dyrare. Men men taket kan ju rasa imorgon så då ligger man där platt som en pannkaka, definitivt för sent att då dricka öl.

Helsingfors, jag kommer tillbaka! Nähdään taas!

3 kommentarer:

Daniel - schnille.se sa...

Kul att läsa om Helsingfors som ölstad. Jag försöker som bäst googla mig till vad som finns, med begränsad framgång. Jag planerar ett besök i augusti, får se hur det blir med det.

Daniel

JoeG sa...

Värt att ta Finlandsfärjan över för ölens skull?

Gyllenbock sa...

Daniel: vill du tips är det bara att fråga, jag hjälper gärna till med det lilla som jag kan om Helsingfors.

JoeG: åk gosse, åk!