onsdag 28 juli 2010

Några inköp i Oslo

Befinner mig just nu i trevliga Oslo tillsammans med de gamla vanliga skojarna Eddan, Eirik och Silenzi. Igår besöktes Oslo Mikrobryggeri samt klassiska Olympen, mer om det i ett annat inlägg.

Några öl har inhandlats, priserna är norska så gäller att hålla tungan rätt i mun, även om man som ölentusiast är van vid höga priser.



Utbudet av öl är inte gigantiskt på Vinmonopolet då folk kan köpa öl upp till 4,7% i mataffärerna. Det var i en mataffär jag hittade tre för mig nya öl från Nøgne Ø.



De kostade 39.90 NOK, dvs ungefär 50 svenska kronor. Nøgne Ø tiger Tripel kostade 70.80 NOK på Vinmonopolet, dvs ungefär 20 SEK mer än på den rätt kända Ølbutikken i Köpenhamn. En burk Lapin Kulta 4,5% kostade ungefär 50 SEK i mataffären, förstår att det är lätt chockerande för dem som enbart dricker öl av den typen.

Nu är det läge för ett par kalla på rummet innan vi beger oss iväg för att äta pizza. Heja Noreg!

Ölen som dracks på rummet var förövrigt två från för mig okända Atna Bryggeri.


7 kommentarer:

Stefan - Beer Drivel sa...

Det här var intressant, jag ska åka till Oslo den 12:e. Har du något tips om vart Vinmonopolets motsvarighet till Regeringsgatan finns så vore det intressant. Samt vart du hittade dom där Nögne Ö ölen.

Jill sa...

Pepes pizza rules! Varför kan inte vi svenskar göra goda kycklingpizzor??

Eirik @ Basunen sa...

Ja, Heia Norge.

Vilka turer vi åker på. Fantastisk roligt, även om prisen är norsk och sortimentet inte danskt.

Nästa?

Gyllenbock sa...

Stefan: Vinmonopolet i Vika är det bästa, även om utbudet av öl inte alls är som på Regeringsgatan. De tre från Nögne hittade jag på en mataffär som heter Meny.

Jill: jadu, vi svenskar har mycket kvar att lära. Sakta men säkert va?

Eirik: en mycket trevlig tur har det varit detta, ja det är kul att flänga omkring med er galningar. Nästa ölrelaterade tur blir Amsterdam om jag får bestämma.

Stefan - Beer Drivel sa...

Tack för extra infot :) Kolla upp mikrobryggeriet och det verkar ligga 1 km från mina polares lägenhet. Känns ju lovande :)

fajanen sa...

Ska till Trondheim nästa vecka för champions league kvalet. Hoppas de har något bra på monopolet där uppe. Ska tydligen finnas en bryggeripub iallafall.

Gyllenbock sa...

fajanen: kollade snabbt på Vinmonopolet.no, det finns en del kul i Trondheim från bla Haandbryggeriet och Nøgne Ø.