måndag 29 april 2013

På festival i Malmö, del 2


Dags för den avslutande delen om Malmö Öl & Whiskyfestival som jag besökte lördagen den 20:e april. Del ett avslutades hos Två Bryggare och deras nya öl Bryggarn´s Honey Ale. Nu var det dags att återvända till festivalen bästa område där Brekeriet, South Plains, Malmö Brygghus och Elixir Wine var belägna, de två sistnämnda fick nu all min uppmärksamhet.



Jag började med Malmö Brygghus, i montern fanns Hampus och som vanligt blev den en hel del ölsnack. Hampus jobbar hos Malmö Brygghus, han är även i högsta grad delaktig i Sveriges Bryggradio. Det fanns två öl som jag inte hade provat tidigare, Malmö Canned Wheat och Malmö Hop-Man IPA, bägge två riktigt bra men bäst tyckte jag om Canned Wheat. Vilken frisk och god öl, fint humlig, ja en perfekt törstsläckare. Pappa Balder liknade ölet vid Three Floyds Gumballhead. något som jag håller med om. Det är verkligen skönt att kunna notera Malmö Brygghus utveckling och nya öl sedan de bytte bryggmästare härom året. Numera framstår de som ett av Sveriges mest intressanta bryggerier, jag följer utvecklingen med stort intresse.



Förra hösten på SBWF i Nacka hade den skånska lambicen Malmö Grand Crew premiär, nu fick jag möjligheten att prova den igen. Helt klart hade den utvecklats, lite syrligare och lite mer förfinad nu. Vore kul att ha en flaska eller två hemma för att se hur det hela utvecklar sig. En back Canned Wheat hemma skulle inte heller sitta fel, inte alls.



Nu i veckan öppnar förresten Hamnmästaren, Malmö brygghus Biergarden/ölträdgård. (ölträdgård, vilket härligt ord, tänk att ha en sådan) På fredag är det premiär. Läget är väldigt bra vid Malmö C, det går inte att missa i alla fall om man inte är alltför rund om fötterna. Glädjande nog kommer Hamnmästaren ha öppet veckans alla dagar, redan 11:00 öppnar de. 20 fatöl utlovas liksom hundratals flaskor. Det är bara att säga grattis till alla skåningar och oss andra, det är väldigt vad det sker grejer numera.



Mitt sista och längsta stopp för dagen blev hos Elixir Wine och deras fina utbud av danska öl, både i det lokala sortimentet och tillfälliga sortimentet på Systemboalget. Min guide hos Elixir var den gode Thorsten Ekne, tack för trevligt snack om många goda öl, ja det blev en hel del intressanta öl. Ett stycke öl som var rejält uppmärksammat var förstås Amager The Sinners Series Lust och dess etikett som Systembolaget inte klarade av utan istället blir det censur då ölet släpps nu på torsdag, 2/5.



Jag lämnade den söta fröken i fred och ägnade mig åt andra raringar. En bland kompott blev det, öl värda uppmärksamhet var de flesta men lite extra för Hornbeer Viking Chili Stout vilken jag fann riktigt god. Det hela handlade om en stabil Imperial Stout med en balancerad chili, varken för lite eller för mycket, gott så. Hornbeer är ett bryggeri som jag alltid tyckt om, ser jag nya öl från dem hugger jag likt en gammelgädda.



Det Lille Bryggeri har på senare år spottat ur sig så många nya öl att det är svårt att hålla koll, deras nya Imperial Stout Black Elixir är väl värd att prova om man råkar se den. Överhuvudtaget har de flesta öl som jag provat från deras sida varit helt ok eller bättre än så. Det kan inte vara helt fel att vara dansk med tanke på all öl som det landet årligen översvämmas med.



Ett bryggeri som är på gång rejält är Stronzo Brewing Co, på klassiskt danskt manér har även de tagit fram många, många olika ölsorter på kort tid. Till Malmö hade tagit med sig en drös, sex av dessa hann jag med att prova. Jag blev väldigt förtjust i Stronzo Crude Oil Ravnsort, det måste vara det öl med mest smak av kaffe som jag hittills druckit, högst förtjusande. Fattade även tycke för Stronzo 1000 EBC, Stronzo Honey Badger....ja ni fattar.



Vid det här laget hade klockan hunnit bli 23:00, det var dags för festivalen att stänga. De närmare åtta timmarna gick verkligen snabbt. Då biljetten till festivalen köptes kände jag mig tämligen neutral, ju mer tiden gick desto mer fundersam blev jag då ingen verkade prata om Malmö Öl & Whiskyfestival 2013 men nu när det hela kan sammanfattas kan jag inget annat säga än att det var en riktigt bra festival. Inte för stor utan jag hann med det jag ville, aldrig några köer varken till faciliteterna eller vid entrén. Väldigt mycket schysst ölsnack med trevliga personer, inte ett enda fyllo såg jag, nyfikna personer som vågade prova "udda" ölsorter, ja kan det bli så mycket bättre? Glädjande nog kommer festivalen att återkomma, nästa års datum är 28-29/3, väl mött då hoppas jag.

Inga kommentarer: