fredag 26 april 2013

På festival i Malmö, del 1

Efter Mikkellerprovningen förra fredagen blev det några timmars sömn innan klockan återigen behagade att ringa alldeles för tidigt på lördagen. Det fanns ingen tid till att somna om utan det var bara att skutta upp och klara av morgonbestyren för att sedan åka till Arlanda och flyga till Sturup.

Varför det kan man undra? Ja, varför inte? Malmö är alltid värt ett besök men denna gången var anledningen synnerligen konkret eftersom jag skulle gå på Malmö Öl & Whiskyfestival. Efter en rutinmässig flight var jag framme, det checkades in på hotell och därefter besöktes Systembolaget Hansacompagniet för lite inhandlande av några lokala öl, i synnerhet då Brekeriet Saison.

Strax efter klockan 13 var jag framme vid The Bishops Arms Gustav Adolfs Torg, mitt första besök där. Med största säkerhet lär jag återkomma då stället var riktigt trevligt med en nog så viktig detalj som kunnig personal som gav bra service. Jag hade bokat en lunchdate med den sköne liraren Kristopher från Kornmalt & Humlekottar. En schysst hamburgare blev det liksom ett par öl. Jag hade gärna suttit kvar i den värmande solen ett tag till men det fanns det ingen tid till denna gång. Pappa Balder anslöt senare och vi satt och surrade ett tag innan det var dags för de bägge herrarna att åka till Vellinge för öldrickande och för min del var det alltså dags för mig att bege mig till festivalen.



Efter att ha fått skjuts till Slakthuset var det dags att äntra lokalen strax efter 15. Något som jag direkt noterade var att det var inga köer att tala om, med förköpsbiljett var det bara att mer eller mindre knalla rakt in. Till skillnad mot festivalen i Nacka gällde dryckeskuponger på denna festival. Själva inträdesbiljetten kostade 195 sek och i den ingick i vanlig ordning ett glas. (man fick välja mellan öl- eller whiskyglas)



Jag började dagens övningarna hos de tre bröderna Ek hos Brekeriet. Bryggeriet är beläget strax norr om Malmö i Staffanstorp. Det känns som att jag druckit öl från dem i många år, men så är det inte då deras egna öl hade premiär i Nacka förra hösten, det känns som att de varit med längre än så men så är alltså inte fallet. Hur som helst så är det alltid intressant att prova deras öl, denna gången fanns det hela fem öl som var nya för mig. (Brekeriet Brett Cask, Grissette, Rósaldin, Breidur och BP1) Av dessa tyckte jag mest om Brekeriet Breidur vilket är en ljus och frisk saison. Riktigt drickvänlig och med vibbar av fransk cider. Rejält fruktig också, i ölet finns mango och äpplen. Inte extremt brettigt även om den fanns där. Kan säga som så att jag är väldigt nöjd över att jag har ett par flaskor hemma som beställdes i början av april då ölet släpptes på det lokala beställningssortimentet. Blev även förtjust i Brekeriet BP1 vilket är en porter. En hel del kaffe och mörkare choklad i den liksom mild brett och lite gräs. Ölet är en limited edition på 50 liter så det återstår att se om det blir någon fortsättning eller förfining av den. Åter kunde jag inget annat än konstatera att grabbarna kan brygga öl, något som märktes då jag stod vid deras monter. Det var många nyfikna som var där och de allra flesta verkade riktigt positiva, förstås mycket glädjande.



Nästa anhalt var ett lokalt Malmöbryggeri, South Plains Brewing Company, som startades av den entusiastiske amerikanaren Jeffrey Brown 2012. Anders från Anders & Ale var min främste ciceron men det blev även ett kortare snack med Jeffrey. Det är bland det bästa med att besöka ölfestivaler, att man ges chansen att kunna dryfta livsviktiga ting, d v s öl, med bryggmästare och andra med en stark relation till ett bryggeri. Hos South Plains provade jag fyra för mig helt nya öl liksom ett par andra. De nya var South Plains Rye Pale Ale, South Plains Honey Oat Wheat, South Plains IPA liksom South Plains Russian Imperial Porter Oak Aged. Jag tyckte att samtliga fyra nya öl var ok eller bättre än så. South Plains IPA var frisk och färsk med en hel del humle, grape och lite bär. Med lite mer kolsyra hade det varit ännu lite godare. Den ekade portern var också sympatisk, relativt mild och len med en lång eftersmak. Trevligt rostad med en hel del vanilj. Även hos South Plains var servicen oklanderlig, hade kunnat stanna länge till men syftet med en ölfestival är trots att gå omkring och prova en del öl så det var det jag gjorde.



Antalet utställare var inte supermånga men det fanns förstås en hel det att prova för den som ville det. Min nästa anhalt blev Lundabryggeriet där jag passade på att prova deras helt nya Tors Hammare vilket är en "skånsk dubbel". Onekligen kan man konstatera att skummet var enormt. Ölet i sig var sött, malt och jäst fanns det definitivt liksom torkad frukt och lite kola. En ok öl vill jag säga. Undrar dock om inte ölet blir lite godare med lagring, nu kändes den väldigt "ung".



Ytterligare ett bryggeri från Skåne stod på tur härnäst, nämligen Helsingborgs Bryggeri. Här fanns det en hel del gamla bekanta men även några öl som var nya för mig, självklart passade jag på att prova dem. Helsingborgs Kaffestout, Pilsner och Vinter handlade det om. Av dessa tyckte jag med om Kaffestouten, vem hade kunnat gissa det!? Enligt min enkla mening det godaste ölet hittills från Helsingborgs Bryggeri. Fina kaffetoner både i doften och smaken. Även choklad och lite lakrits. Skulle inte ha något emot att ha en flaska hemma att dricka i lugn och ro.



Två Bryggare från Ystad är ett bryggeri som jag på senare år haft som tradition att besöka då de medverkar på ölfestivaler. Denna gång smakades deras nya öl, Bryggarn´s Honey Ale. Inget särskilt men den annat än att den faktiskt var drickbar. En touch av honung, bröd och en lätt fruktighet i en relativt tunn öl.



Ett par till utställare besöktes, om det i del två som följer lite senare. Orkar helt enkelt inte skriva mer just nu.

Inga kommentarer: