måndag 15 april 2013

Födelsedagssittning på Akkurat



Förra tisdagen var det återigen dags att fylla år, ett öde som det inte går att göra någonting åt. Eddan fyllde år tidigare i mars, Eirik fyller år senare så det var helt enkelt lika bra att ta en enklare födelsedagssittning på Akkurat.



Jag passade på att börja kvällen med en Nils Oscar FrEQuency Bohemian Hopsody, ett samarbetsöl mellan Nils Oscar och fantombryggeriet FrEQuency Drinks. Ölet i fråga är en DIPA på 8,3%. I ärlighetens namn imponerade ölet inte nämnvärt på mig, den var tämligen besk men med lite väl blek doft och smak av humle. I en DIPA vill i alla fall jag ha mera av allt. Det ska vara lite av en pärs för smaklökarna. Tyckte mig även ana en svag touch av "rök", något som jag brukar ana i andra öl från just Nils Oscar.



När ovannämnda öl var slut kom Eddan med en flaska Elysian Men´s Room Original Red. Det är en APA från Seattle. Tyvärr var innehållet småtrist. En hel del kola, lite vibbar av smör, apelsin, sirap och lite papp. Det fanns ingen information om åldern på flaskan men gissningsvis var den i alla fall något begagnad. Drickbar men inte värd 180 spänn för 65cl.

Nu var det tid att bege sig till matsalen, bord var bokat från 19:00. Efter att jag beställt musslor passade jag även på att beställa en RCH East Street Cream, en behagligt lättdrucken bitter utan några krusiduller. Ibland är det verkligen skönt att bara dricka en öl som trots allt smakar en hel del i all sin enkelhet.



Till musslorna blev det sedan en Rochefort 10 från 2010, faktiskt är det förvånansvärt sällan jag dricker det ölet. Ty god det är den, passade dessutom väl till de goda musslorna.



Mätta och belåtna fanns det inget annat än att beställa in ett par födelsedagspresenter, först en Cantillon Goldackerl Gueuze, förstås en specialare som förmodligen bara finns att få tag på just Akkurat. (ölet bryggdes till Akkurats tioårsjubileum) Jag drack den 2009 vill jag minnas och då tyckte jag att den var godare. Nu var den fortfarande väldigt god men inte suverän. "Brutal" för att vara en Gueuze från Cantillon, alkoholhalten betydligt högre än normalt med 10,1%.Gröna äpplen, citrus men även någon som påminde om "simbassäng". Inte toksyrlig.



Kvällens sista öl blev en ännu starkare, nämligen Dogfish Head World Wide Stout på stabila 18%. Årgången var 2009. Precis som ölet från Cantillon var priset på denna 595. Mycket pengar så frågan är om den var värd priset?



Jag tycker det ty ölet var fantastiskt gott. Mycket sympatisk arom av soja, torkad frukt, portvin och lite bär. Smaken höll även den hög klass. Tung med ändå på något sätt förvånansvärt drickbar. Liknande smaker som jag uppfattade i doften liksom mörk choklad och "socker". Väldigt sympatisk rackare att smutta på, ett av årets bästa öl hittills.

Det är inte ofta jag besöker Akkurat på en tisdag, föga oväntat var det mycket folk men skönt nog inte lika trångt som på framförallt fredagar och lördagar. Vill man äta i lugn och ro är det ett hett tips att boka bord.


Inga kommentarer: