onsdag 1 maj 2013

Ölnyheter Systembolaget 2:a maj, snabbrecensioner


I torsdags i förra veckan var det återigen dags för en skribentprovning på Systembolagets huvudkontor i Stockholm. Det gällde öl som lanseras imorgon, torsdag 2/5. 19 olika öl provades, 8 av dessa hade jag inte druckit tidigare. Noterbart är att BrewDog Hello, My Name Is Ingrid inte släpps i maj som planerat utan den kommer en månad senare i juni. Precis som alltid är åsikterna mina egna och ingen annans, det är bara att ta dem som de är.

11690 Biere Nouvelle, 8% (Frankrike) 750ml, 72,90kr
Det här franska ölet har vi tidigare stiftat bekantskap med, senast förra året. "Somrig" det är den med rätt trevliga fruktiga inslag liksom jäst. Åt det torra hållet med en lätt munkänsla. Kanske en flaska.




11729 Valeir Blond, 6,5% (Belgien) 330ml, 26kr
Första gången som jag provade det här ölet, blev inte helt övertygad. Visst hittade jag citrus, lite äpplen och jäst men även vibbar av papp som störde en aning. Blir inget köp.

11854 Saison de Dottignies, 5,5% (Belgien) 750ml, 66kr
Vet att jag druckit denna tidigare, men minns inte riktigt var? Förmodligen i Helsingfors. Inslag av gräs, citrus, kryddor och hö. Väldigt torr och läskande. Helt klart en trevlig öl som jag kommer att köpa, priset är riktigt särskilt med tanke på flaskans storlek.

11869 To Øl Sans Frontiere White Wine ed. 7% (Danmark) 375ml, 119kr
Drack denna på fat på Mikkeller & Friends i början av april och tyckte ungefär likadant nu som då, är det vitt vin i glaset? Nja, det var att överdriva men visst känns ölet vinöst. Även vissa toner av kryddor, brett och jäst. Skulle gärna köpa en flaska men ja, vi får se.




11871 Mikkeller Spontan Cherry Frederiksdal, 8,2% (Danmark) 375ml, 129kr
Gillar man körsbär och vuxensaft är detta öl ett givet köp. Riktigt läskande och med en skön syrlighet. Blir det för mycket körsbär om man dricker denna till en körsbärspaj eller något liknande? Jag skulle gärna prova den kombinationen.

11870 Nøgne Ø Tindved, 7% (Norge) 250ml, 69kr
Misstänker att detta är mitt livs tredje öl som är smaksatt med havtorn, de två första var från Cantillon och norska Haandbryggeriet. Fanns helt klart en viss syrlighet både i doften och smaken liksom en del bär. Fast om det var havtorn kan jag inte på rak arm säga då jag inte riktigt vet hur de smakar. Torr avslutning. Vill definitivt ha en flaska eller två för vidare analyser.

11096 Nynäshamn Tjockhult Tjinook, 5,1% (Sverige) 500ml, 33,3kr
Lite oväntat att Akkurats och OT:s husöl kommer till Systembolaget men inte mig emot att fler personer får möjlighet att prova denna moderna och välhumlade lager. Väldigt drickvänlig och frisk, lär sitta fint då det varma vädret kommer. Förövrigt är Tjockhult detsamma som Stockholm om nu någon av mina läsare råkar vara intresserad av ord.  




11740 Oppigårds Brewers Brown, 5,5% (Sverige) 330ml, 19,70kr 
Denna drack jag tidigare i år på fat på Man in The Moon och då tyckte jag om den, likadant på skribentprovningen. Fint drickbar med choklad, lite nötter och kola. Till det hela en dos humle som gör att ölet får en modern prägel. 

11063 Epic Imperial Red, 8,3% (USA) 650ml, 73,40kr
Första gången som vi får stifta bekantskap med Epic Brewing från Utah på Systembolaget. Tyckte att denna hade en udda ton av "medicin". Smaken med dess hyggliga humlighet tyckte jag bättre om. Avslutningen kändes torr. I det stora hela en ok öl. 




11687 Grebbestad Lunator, 7,9% (Sverige) 330ml, 25,90kr
Lunator börjar bli en veteran på Systembolaget, första gången som ölälskare kunde stifta bekantskap var i juni 1999 då ölet tillkom i beställningsprislistan. Söt det är hon då hon är ung, ja vem är inte det? Även russin och malt, helt ok. 




11094 Amager The Sinner Series Lust, 9,2% (Danmark) 500ml, 59,90kr
Vilket stohej det har varit om det här ölet, eller närmare bestämt dess etikett med den yppiga damen som blev för mycket för Systembolaget. Bättre marknadsföring kan knappast bryggeriet och den svenska importören Elixir Wine ha fått. Ölet i sig är bra om än inte suveränt. Söt med choklad, karamell, frukt och lite kryddor.

11606 Mikkeller K:rlek Vår/Sommar, 5,5% (Danmark) 330ml, 29,90kr
Detta är en sådan där öl som man inte kan bli sur på, varför inte det då? Jo, den är ju så läskande och skönt drickbar. Fräsch med frukt och gräs. En låda skulle sitta fint.  




11087 Amager The Sinner Series Envy, 6,5% (Danmark) 500ml, 44,90kr
En hel del humle i denna liksom gräs och lite malt som balans. Tyckte att den är rätt mysig, skön öl att bara hälla i sig vill jag misstänka.

11064 Epic Hopulent India Pale Ale, 8,4% (USA) 650ml, 75kr
Hyfsad humliget i både doft och smak, ananas, grape och malt som balans till det hela. Helt ok utan att vara direkt minnesvärd. Vet hette ölet sa du? 



11062 Epic Smoked & Oaked, 10,3% (USA) 650ml, 115,90kr
Det fanns en tydlig rökighet i denna, en relativt mild sådan. Även toner av fat och skinka. Tyckte mig känna en del alkohol i denna men det var inte som störde nämnvärt. Den mest intressanta av de tre ölen från Epic Brewing.

11052 Great Divide Old Ruffian Barley Wine, 10,2% (USA) 650ml, 79,90kr
En flaska Old Ruffian mår man aldrig illa av att ha hemma, kul att den återkommit några gånger nu. En viss eldighet från alkoholen men även mycket karamell, torkad frukt och kola. Även en dos grön humle som gör denna rackare riktigt intressant. Kom och köp!




11095 Jämtlands Baltic Stout Imperial, 7% (Sverige) 500ml, 28,20kr
Jämtlands Bryggeri känns lite bortglömda, lite synd då de trots allt tillhör de bryggerier som var med och förändrade den svenska ölscenen på 1990-talet och framåt. Denna öl upplevde jag som snäll och, ja nästan stillsam. Mjuka toner av choklad, lätta rostade toner och något som påminde om kola. Kanske en bra introduktionsöl till de som blir mätta direkt då de ser en öl som är mörkare än en vanlig lager, våga prova vettja. Jag vågar.

11093 Amager The Sinner Series Pride, 10% (Danmark) 500ml, 59,90kr
Mörkbrun, bra rostad med en hel del kaffe, mörk choklad och lätta toner av fat och rök. Gillade den relativt krämiga munkänslan. Undrar om inte denna är den godaste i Amagers Sinner Series, ja det tycker jag. Gluttony kommer som en god tvåa.





11080 BrewDog Hello, My Name Is Ingrid, 8,2% (Storbritannien) 330ml, 34,90kr (lanseras i juni)
Jag tillhör den skaran av märkliga människor som inte blev sådär alldeles salig första gången som Ingrid lanserades 2011, stabil mer inte så mycket mer tyckte jag då. Ungefär så tycker jag nu, framförallt lyckas jag inte finna någon smak av hjortron i denna vilken jag tycker är synd. Har man en krutgumma till mormor uppe i Tornedalen så vet man hur hjortron smakar. 



Övriga öl som lanseras på torsdag men som inte var med på provningen:

11856 Boulevard Grainstorm Black Rye IPA, 7,7% (USA) 750ml, 149kr
11613 CAP I`m Curious DIPA,  9% (Sverige) 750ml, 199kr
11051 Holgate Empress, 10% (Australien) 500ml, 158,60kr

När Systembolaget öppnar på torsdag är jag på väg mot Köpenhamn och CBC, räknar dock med att det blir några flaskor i nästa vecka, om nu inte allt tar slut men det har jag svårt att tro.




Inga kommentarer: