onsdag 10 april 2013

Mikkeller & Friends, vilket ställe!

Sedan jag för första gången hörde talas om Mikkeller & Friends ville jag besöka det stället, fattades bara annat! Efter att ha sett deras fatölsutbud på premiärlördagen 16/3 var det nära att det blev härdsmälta trots att jag inte ens var där. Vilket spektakel, vilket utbud!

Hur som helst, i förra veckan var jag ledig ett par vardagar, hade inget särskilt för mig så det var ingen tvekan, mot København, den ack så underbara danska huvudstaden. 

Innan det var dags att besöka Mikkeller & Friends på Stefansgade 35 passade jag på att knalla förbi världens bästa kiosk, Kihoskh. De har verkligen ett trevligt utbud av öl, många från Mikkeller. Perfekt om man råkar vara extraintresserad av sådana öl. Ølbutikken på gamla hederliga Istedgade besöktes också. Lustigt nog finns det fler öl från nämnda Mikkeller på Kihoskh än på Ølbutikken. Faktum är att jag tycker att Ølbutikken blir mer och mer "ointressant" för varje besök. Jaja, att vara bortskämd är sannerligen inte så skoj det heller.


Nåväl, efter att ha köpt några flaskor, käkat lunch var det dags att titta förbi "gamla" Mikkeller Bar på Viktoriagade 8. Mikkeller Bar öppnade i maj 2010, snart fyller de tre år men det känns som att de funnits längre än så. Vore skoj att veta hur många liter kvalitetsöl de serverat hittills. De öppnar 14:00 på onsdagar, jag var där strax efter öppning. Trodde att jag skulle vara först på plats men det satt redan några gäster inne i lokalen men visst var det riktigt lugnt och skönt jämfört med en fredagskväll. Faktum är att jag gillar att besöka barer mitt på dagen då merparten av folket är på jobbet, skolan eller andra mindre spännande ställen. Att sitta i lugn och ro och verkligen kunna smaka på öl är en höjdare.

Som vanligt var det bra service och trevligt snack med bartendern Rob. Pratade även en del med en dansk ölbloggare som har bloggen Glocalbeer. Till min glädje förstod jag i alla fall 70% av det han sa, min förståelse av det intressanta danska språket tycks bli bättre.

Tidigare i mars hade det italienska bryggeriet Birrificio Toccalmatto en tap takeover, ett antal av ölen fanns fortfarande kvar under mitt besök.


Det är inte direkt dagligen jag dricker god och intressant italiensk öl så det var bara att prova några Toccalmatto. Bland annat blev det ett par saison, Toccalmatto Tabula Rasa och Oceania. Båda klart drickbara även om jag tyckte att den sistnämnda var snäppet vassare. Fint uppfriskande öl och med en tydlig men ändå relativt återhållsam syrlighet. En ny öl från Mikkeller blev det också, Mikkeller Vesterbro Spontanale. Den är en av de fem standardöl som mer eller mindre alltid kommer att finnas på baren i Vesterbro. Läskande med en trevlig syrlighet liksom äpplen, grape och fatkaraktär.

En sak som är väldigt bra med Mikkeller Bar är möjligheten att kunna beställa öl på mindre glas, närmare bestämt 0,2 liter. Det är ju perfekt då man vill prova flera olika öl, vem vill inte det? Skulle gärna se mer av det i Sverige.


Allt det roliga har ett slut, tyvärr kunde jag inte stanna längre utan det var dags att knalla vidare. Mot hotellet för att lämna några flaskor på rummet, lite käk för att sedan gå iväg till nya Mikkeller & Friends.

Mikkeller & Friends ligger ungefär 25-30minuter till fots från Hovedbanegården. Jag kan inget om området i sig men det är alltid trevligt att promenera i olika städer särskilt då man vet att något riktigt bra väntar. Utanför entrén till baren väntade Johan, i ölkretsar mer känd under namnet "Blafa" som jobbar som bartender på det nämnda stället. Han började med att visa mig runt, bland annat fick jag titta in i kylrummet. Tänk att ha ett privat sådant! Återigen, hur svårt kan det vara att pricka sju rätt på lotto? Bar Manager Fredrik fanns också på plats, under kvällens gång skulle han komma att berätta en hel del intressant om stället. Skoj med en massa svenska anställda på Mikkeller & Friends, undrar vad danskarna tycker om det?


Innan jag satte mig i baren för att testa en del öl passade jag på att handla i Mikkeller & Friends Bottle Shop. Vilken butik sedan! Inte det största utbudet jag sett i mitt liv men kvalitetsmässigt har jag nog aldrig sett något bättre. Nu hade jag bara med mig en kabinväska så var tvungen att ransonera, men mest glad är jag över de två flaskorna från Hills Farmstead som vänligt nog var undanstoppade till mig. Stort tack för det Johan och Jonathan. (han jobbade i Bottle Shop under mitt besök). Noterbart är att Bottle Shopen var öppen mellan 14:00-20:00 på onsdagen.


Hur många ställen i världen har en egen hylla från Three Floyds? Bara det är ju helt sanslöst, vissa av ölen går knappt att hitta ens i USA. Priserna på de ölen varierade från 45 DKK till 750 DKK. (Three Floyds Bourbon Behemoth with Cherries)


Helt klart en Bottle Shop som bara måste besökas varje gång som Köpenhamn besöks. En sak är säker, nästa gång tar jag med mig en större väska.


Under mitt besök fanns dessa öl på fat:


40 öl på fat, 40 intressanta öl. Jag började med de två nya fatlagrade från To Øl, Snowball Saison och Sans Frontiere. Bägge två riktigt bra. To Øl är ett bryggeri som bara blir mer och mer intressant.


Det blev ett gäng öl under aftonen, alla tänker jag inte nämna men en som jag tyckte om mycket var Pizza Port Way Heavy. Söt javisst men ändå en härligt maltid Scotch Ale. Kul var det också att dricka Mikkellers helt nya Orval-kopia, Årh Hvad. Är det bara jag som tycker att det namnet är genialt? Ölet var väl kanske inte genialt men väldigt gott. Hade varit spännande att prova den blint mot riktiga Orval, undrar hur det hade gått?


Med alla dessa Three Floyds som fanns i shopen och i baren var jag bara tvungen att prova något på flaska, en sweet stout i form av Moloko Plus fick det bli. Priset för de 65 cl var 180 DKK. Helt klart känns Danmark billigare än Sverige.


Förstås en söt öl med soja, lakrits, torkad frukt. God men inte suverän, en flaska hade jag aldrig orkat på egen hand så det var skönt att dela med sig.

En mycket trevlig kväll var det med suverän service och trevligt snack. Fredrik berättade att de hade jobbat som galningar sedan öppningen men att det mesta började hamna på plats. Saker att ordna var bland annat att se till att minska värmen i lokalen, fixa fler krokar så att folk kan hänga sina jackor, försöka fixa längre öppettider på fredagar och lördagar. Nu tvingas de stänga redan vid midnatt. Helt klart är det mycket att tänka på då en ny bar öppnas, små som stora frågor. Som neutral gäst kunde jag inget annat än trivas som fisken i vattnet.



Andra iakttagelser var att de bara hade en svensk öl till försäljning, nämligen Brekeriet Cassis. Ännu ett bevis för att Brekeriet håller hög klass. Antalet flaskor är färre jämfört med Mikkeller Bar, men törstig det behöver ingen vara.


På Mikkeller Bar kan merparten av gästerna ibland vara svenskar, så kändes inte fallet på Mikkeller & Friends. Ok att det var en vanlig onsdag i april så det återstår att se hur fallet är på en fredag eller lördag. Designen var verkligen egen, allting doftade nytt och det påminde en del om IKEA med tanke på all inslag av ljust träd.


Min kväll avslutades på hotellrummet där jag drack en spansk porter, Naparbier Janis Porter. Tyvärr var den småtrist och allmänt intetsägande. Fast vad gjorde det, jag somnade ändå med ett saligt leende.



Som tur är det inte ens en månad kvar till nästa besök, då är det CBC. Det kommer att bli mer än legendariskt.


Ännu en gång ett stort tack till framförallt Johan "Blafa" samt Fredrik. Vilka drömjobb ni fått, kan inte annat än säga grattis och vara lite avundsjuk. Vi ses snart igen.

Som kuriosa och rent nonsens egentligen måste jag bara nämna att det tog prick 41 minuter från att jag lämnade rummet på Radisson Falconer tills jag hade passerat säkerhetskontrollen på Kastrup. Nytt personbästa, kan nog bara slås om man reser utan bagage men det kan man ju inte göra då man besöker Köpenhamn.

Just ja, tittar man på Ratebeers ranking över "Top Beer Destinations" är Mikkeller & Friends i skrivande stund på plats fyra, sannerligen inte illa för ett ställe som inte ens funnits i en månad. 





Inga kommentarer: