fredag 19 april 2013

Ölprovning med tema Nøgne Ø

I tisdags hade jag äran att få vara med om något riktigt roligt, nämligen en ölprovning med temat Nøgne Ø. Hela 15 olika öl blev det liksom två årgångar av Nøgne Ø God Jul 2008 och 2012. Närvarande var Marc från Brill & Co (det är de som importerar öl från Nøgne Ø till Sverige), Eirik (Basunen) liksom de två nya ölvännerna Johan och Urban. Inbjudan till detta spektakel fick jag av Norman Geaney, irländaren som är bosatt i Sverige och tillhör grädden av världens absolut största fan av Nøgne Ø. Jag förstår honom då ölen från Nøgne Ø för det mesta håller hög klass. Ta gärna en titt på Normans ölblogg. Otroligt nog har det gått ett antal år sedan den senaste provningen med Norman, den som slutade med ett inlägg som jag är mycket stolt över. Jag är alldeles säker på att det inte kommer att dröja lika länge till vår nästa gemensamma provning.



Av de 15 ölen hade jag redan provat 13, men vissa för bra många år sedan så det var med stor förtjusning som jag fram emot tisdagens provning. Just ja, Nøgne Ø känner väl alla till vid det här laget? Snabbt kan nämnas att de grundades 2002, bryggeriet ligger i Grimstad i södra Norge och har rört stora framgångar med sina öl, särskilt då på exportmarknaden. De har hunnit med många olika ölstilar under årens lopp, bland de flesta ölnördar rankas deras Dark Horizon First Edition från år 2007 högst, en rackare som jag oerhört gärna skulle vilja prova en sista gång men det lär bli en utopi. Undrar hur många av de 6000 tillverkade flaskorna som finns kvar idag?



Vi inledde med en Nøgne Ø Cascara Bitter (bf 2012, fortfarande helt ok), Nøgne Ø Sour Brown (nu var den godare än då jag för första gången drack den i Oslo i februari i år) och Nøgne Ø Roasted Pepper. (skulle verkligen vilja prova det ölet till en bit grillad kött en ljummen sommarkväll, skoj öl)



Därefter följde Nøgne Ø Python Pilsner (en pilsner i sann tysk anda, eller inte. Minns jag rätt tyckte jag att den var ok men inte mer på SBWF 2012, nu upplevde jag den som godare. Inte lika söt som då), Nøgne Ø #500 (en liten annorlunda DIPA som alltid är trevlig att smutta på) samt en bonusöl av högsta klass, Firestone Double DBA (mycket vanilj, frukt och kola i en fin sammetslen kropp) som Johan hade vänligheten att ha med sig.



Nästa tre var samtliga från 2009, Nøgne Ø Klin Kokos (ingen höjdare, smör, vibbar av kokos och något som påminde om kakor), Nøgne Ø Ut på Tur (lambicvibbar i denna öl, bär och en touch av kryddor, oväntat bra), Nøgne Ø Imperial DunkelWit (doften och smaken påminde väldigt mycket om "sima" (finsk valborgsdryck som man gör hemma) En färskare flaska smakar helt annorlunda med bland annat vinäger, lakrits och kryddor)



Det rullade på, vid det här laget hade vi kommit till Nøgne Ø God Jul 2008 och 2012. Av de två tyckte jag med om årgång 2008 då den bjöd på fina chokladtoner, vidare kändes den mer "avslappnad" eller vad man nu ska skriva? Marc hade med sig en Nøgne Ø God Jul Islay Edition som han hade hittat på lagret hos Brill. Undrar vad mer som göms där egentligen? En ny rackare för mig, en tuffing med mycket whisky och torv både i doft och smak. Även aska och mörk choklad. Av någon anledning började jag även tänka på tapetklister. Helt ok öl i det stora hela.

Ännu var vi inte klara utan Nøgne Ø Porter och Nøgne Ø Imperial Rye Porter. Bägge stabila, men bäst är den "vanliga" portern.



Därefter tre varianter av Nøgne Ø Imperial Stout, Cognac Edition samt Barrel Aged 2012. Sistnämnda var ny för mig. Visst är det alltid intressant att prova fatlagrade av originalöl men i detta fallet räckte de inte till mot den vanliga Imperial Stouten.

Avslutningsvis blev det en Brewdog/Nøgne Ø/Mikkeller Black Tokyo Horizon. Fortfarande söt och tung men kanske något mer balanserad jämfört med då jag drack den i december 2011. Undrar hur den upplevs om säg 3 år?

En mycket trevlig kväll var det, synd bara att jag var tvungen att gå upp så tidigt dagen efter, annars hade jag gärna suttit kvar ett tag till. Stort tack till samtliga inblandade men förstås ett särskilt tack till Norman som arrangerade denna provning liksom för att de öl som bjöds på.





1 kommentar:

Norman sa...

(världens absolut största fan av Nøgne Ø) någon på bryggeriet har kallade mig en gång den svenska ambassadören för Nøgne. Jag känner trycket att leverera nu