söndag 14 augusti 2011

Två öl från NOLA (New Orleans Lager & Ale)



För den som missat det hade Akkurat nu under veckan en New Orleansfestival där det serverades New Orleansinspirerad mat, dessutom öl från de två bryggerierna Abita Brewing Company och NOLA (New Orleans Lager & Ale). Öl från Abita har Akkurat haft tidigare men det var Sverigepremiär för öl från NOLA.

Igår hade jag möjlighet att ta ett par glas på Akkurat. Det blev två öl från NOLA, NOLA Hopitoulas IPA och NOLA 7th Street Wheat.



NOLA Hopitoulas
 var en snäll amerikansk IPA, fruktig karaktär och rätt söt. Lättdrucken utan några direkta krusiduller. I eftersmaken fanns det något udda, typ "gummi".



Ser jag ett veteöl (för att vara helt korrekt var det en Wheat Ale i detta fallet) som jag inte druckit tidigare slår jag till direkt, NOLA 7th Street Wheat var tyvärr en besvikelse. Så långt i från en härlig tysk veteöl som man komma. Denna var bara allmänt konstig, citrus lyckades jag hitta i doften och smaken men det som dominerade var känslan av klor och gummi. Vet inte om ölet verkligen skulle smaka så men gott det var det icke.

Nå, så är det. Allt man dricker kan inte vara gott, det är bara att gå vidare.

Inga kommentarer: