tisdag 23 augusti 2011

Nils Oscar Jubileum 15 på OT



I lördags var det då premiär för Nils Oscar Jubileum 15, de bägge Stockholmskrogarna Oliver Twist och Akkurat fick äran att servera ölet först. Jag passade på att ta ett snabbt besök på OT just för att prova det nya ölet från Nils Oscar.

Ölet var lite disigt, lätt bärnstensfärgat med ett litet skum. Doften bjöd på kryddor, hö, något sött liksom en hyfsat fruktighet, främst citron och apelsin. Tyckte mig också känna en gnutta citrongräs liksom förstås en hel del jäst.



Smaken var lite bättre än Nils Oscars första Saison som lanserades 2009. Den hade lite väl mycket "vitpeppar" för min smak, i jubileumsölet var det inte en lika intensiv smak av peppar. Torr var ölet, kroppen runt medel och halten kolsyra låg också kring medel. Helt ok öl men inte riktigt absoluta världsklass. En del såpa fanns det också i smaken, jag vet att långtifrån alla uppskattar just den biten.

Det är bara att lyfta på hatten och säga grattis till Nils Oscar, nu är det bara att se fram emot Jubileum 25 och så vidare.

2 kommentarer:

Kristopher sa...

Låter onekligen trevligt. Ser fram emot att få tag på några flaskor på torsdag!

Baggen sa...

Det trista med NO är att när man ifrågasätter de här smakerna som förekommer i en bunt av deras öl så får man förklaringen att det ska smaka så. Fast det är klart, det är enklare att förneka förekomsten av oönskade bismaker än att åtgärda problemet. Det enda ölet jag köper av dem nuförtiden är deras rökporter som jag tycker är svårt mumsig. De vet onekligen hur man gör bra öl men vissa typer av öl verkar inte fungera hos dem.