tisdag 9 augusti 2011

Några skördeöl

Äntligen har jag haft lite tid över till att prova några av de nyheter som anlände till Systembolaget i förra veckan, två av de provade ölen är S:t Eriks Skördeöl samt Sigtuna Harvest Ale.



S:t Eriks Skördeöl är en öl av typen Vienna, en typ av öl som fått sitt namn efter Österrikes vackra huvudstad. Ingen sensationell öl på något sätt men helt ok för att vara från Three Towns Independent Brewers. Kollar jag mina betyg är det det näst bästa S:t Eriks ölet som jag satt betyg på. Jag tycker att det fanns något i ölet som påminde en del om Nils Oscars smått klassiska Kalasöl. Fruktig med en hel del malt och en lätt rostad ton. Liksom en lätt gräsighet och smak av nötter och bröd.

3.1/5



Sigtuna Harvest Ale såg trevligt ut i glaset, smakmässigt ok men inget sensationellt här heller.

Lite lätt jordiga toner med frukt, nötter och karamell. Kroppen var lätt och ölet kändes balanserat. Finns det något mer att tillägga, tror inte det.

3/5

Visst är det härligt med augusti, en månad då det finns så mycket gott att hämta från naturen.

Inga kommentarer: