onsdag 23 mars 2011

Utomhusbad och några dåliga öl

Tidigare idag flög farsan och jag via Oslo med SAS till Reykjavik, Island. Island fick den stora äran att bli land nummer 50 som jag besökt. Undrar om det någonsin blir 100 besökta? Tillåt mig att tveka fast man vet förstås aldrig. Länder är som öl, det är alltid kul att besöka nya liksom det är kul att prova nya öl.

Island är ett land som jag länge velat besöka och hittills har jag inte blivit besviken. Efter att vi landat på Keflavik tog vi vår hyrbil och åkte raka vägen till Blå Lagunen, det är ett ställe som man bara måste besöka om man åker till Island. En stor fördel med att ha en egen bil är man kan göra saker och ting i egen takt och slipper kleti och pleti. Det var runt 0 grader i luften men vattnet höll behagliga 37-39 grader. Verkligen en upplevelse att plaska omkring där, lagom med folk var det också så att jag slapp skämmas alltför mycket över min bulbstäv till mage.



Efter Blå lagunen åkte vi mot Reykjavik som låg ungefär 40 kilometer bort. Självklart hade jag läst min läxa och visste att Vinbudin (Islands motsvarighet till Systembolaget)i köpcentret i Kringlan hade det bästa utbudet av inhemska öl. Ren och "snygg" butik.



Eftersom jag inte besökt någon annan butik vet jag ej om så är fallet men nog fanns det en hel del isländska öl, priserna var inte heller vansinniga. 100 isländska kronor är ungefär 5,80 SEK. Servicen var väldigt bra, den unge mannen vid kassan pratade i bortåt fem minuter om den isländska ölscenen, ja han var så inne i sitt att han inte märkte att det var några i kön bakom.




Som synes var Ölvisholt Lava dagens dyraste öl med sina 589 vilket motsvarar ungefär 34 SEK. Samtliga öl som inhandlades på bilden nedan, de flesta ska följa med hem då jag gärna delar med mig av inköpen. Det är ju inte så enkelt att få tag på öl från Island och Färöarna hemma i Sverige.



Efter kvällsmat ute på stan utan öl blev det några öl på rummet. Jag anade att de inte skulle vara några godingar utan samtliga tre skulle gå under benämningen "tickaröl". Två öl från Island och en från Färöarna handlar det om.

Först ut var Bruggsmidjan Stinnings Kaldi, har ni hört talas om Bruggsmidjans bryggeri? Jag hade inte gjort det tidigare.



Enligt Ratebeer en av typen Spice/Herb/Vegetable. Långtifrån spektakulär men gick att dricka. Tämligen söt med malt, karamell och en del örter. Åt det tunnare hållet, definitivt och med en eftersmak som påminde om kokos (!).

Dagens andra öl var sämre än den första, Föroya Bjór Gull från Färöarna. Öl nummer två från Färöarna som jag druckit. Första dracks i Köpenhamn förra året.



Jätteljus med nästan inget skum. Tunn lager med inte mycket till karaktär, jättetrist. Nä, nästa tack!



Fast i detta fallet hade nästa kunnat hoppas över. Ty Víking Gylltur passar fint i avdelningen "a-lagaröl". Riktigt usel och trist. Typ 5 cl räckte för min del. Ölet var extremt ljust även om det inte riktigt går att se på bilden.

Hoppas att det dricks något godare imorgon, den som lever får se. Det finns förstås utländska öl men är jag på Island vill jag i första hand passa på att dricka inhemska eftersom de trots allt är rätt unika.

6 kommentarer:

hirigalzkar sa...

Låter helt underbart med Island, dit måste jag också åka någon gång. Kul att du fick tag på lite lokal bira också, även om dom första du testade inte verkade vara så mycket att hänga i julgranen.

Den anonyma @ basunen sa...

Vilken syn att se Gyllenbock i bar överkropp den 24 mars!

Gyllenbock sa...

hirigalzkar: ja idag hoppas jag på några godare öl. Men Island som resmål är kanon.

anonyma@basunen: lite måste man bjuda på. :)

Freedomtravel sa...

50 länder är ju ganska starkt jobbat. är själv bara uppe i drygt 30 än... men några fler lär det ju bli ;) Island har jag ju dock besökt ganska många gånger, även om det var länge sen sist. Blir lite sugen nu faktiskt! Blir lite nostalgisk när jag ser Foroya bjor också! Bodde där ett tag, och då drack man förstås ölen från deras bryggeri! ;)

Gyllenbock sa...

Freedomtravel: ja 50 besökta länder är inte så tokigt, som tur är finns det många kvar att upptäcka. Island gillar jag, återvänder gärna.

Coolt att ha bott på Färöarna, dit skulle jag också vilja bege mig någon gång.

Freedomtravel sa...

Ja, visst är det tur att det finns många länder kvar att besöka! Egentligen har jag bott längre på Island (ca ett år). På Färöarna var det bara 2 månader ungefär. Lite litet ställe att bo på länge, men fantastiskt fint och verkligen värt ett besök! Roligt språk har de också ;)