söndag 27 mars 2011

Geysir, Gullfoss, haj och några goda isländska öl

Vår andra dag på Island började med en stabil hotellfrukost (de hade en inhemsk variant av Nutella, det du Eddan). Därefter var det dags att ta hyrbilen och köra i ungefär 120 km till det mäktiga vattenfallet Gullfoss samt ett område med flera gejsrar som fiffigt nog låg ungefär 10 km från Gullfoss.



Verkligen en imponerande syn, men nästa gång vill jag beskåda det hela sommartid.



En kompis på vägen var det, annars var trafiken lugn så fort Reykjavik lämnades, även om den inte var alltför intensiv där heller. Lätt att hitta på Island så jag rekommenderar verkligen en hyrbil.



Gejserns Strokkur hade vänligheten att eruptera väldigt regelbundet, mellan 3-5 minuter tog det mellan de olika utblåsen. Det var verkligen en imponerande upplevelse att se Strokkur så nära, slutsatsen kan inte bli annan än Strokkur-Sergels Torg 1-0.



Väl tillbaka på hotellrummet var det läge att avsmaka en öl. En Viking Organic Pils blev det.



Bättre än de öl som dracks i onsdags, ja en på det hela helt drickbar öl av pilsnerkaraktär. Lite citrus och gräs och en hel del malt. Fast det är inte ett öl som jag känner att jag måste köpa igen.

Lite senare på dagen besöktes Íslenski barinn, förmodligen den bästa baren i Reykjavik, ja i alla fall om man är ölintresserad.




De hade ett trettiotal öl på flaska och runt 10 öl på fat, samtliga öl inhemska. Mat hade de också, jag valde en korg med aptitretade. Fick in följande: rågbröd med lammterrin, jäst haj, rågbröd med marinerad sill, bröd med lax, rökt lamm samt traditionell torkad isländsk fisk. Även en skvätt inhemsk brännvin ingick, det skulle man dricka tillsammans med hajen. Bilden är dålig med hajen och den torkade fisken finns inuti burkarna.



Hajen hade en väldigt skarp lukt men smakade typ ok, förstås varför de serverade brännvin till det. Öl hade varit chanslöst i en kombination misstänker jag då hajen var så stark och speciell. Den övriga maten var god, speciellt förtjust blev jag i den torkade fisken. Perfekt "vuxensnacks". Sköljdes ner med Bruggsmidjan Kaldi Lager, Islenski Barinn är visst det enda stället i världen som har det ölet på fat. Hur var då priserna? Korgen kostade 1990 ISK, dvs 116 SEK. Fatölet kostade 64, och flaskan med Ölvisholt Móri som jag beställde in efter maten gick på 55 SEK enligt kvittot, däremot 72 enligt prislistan så någon tycks ha gjort fel men lite sent att göra något åt det nu.



Då jag drack Ölvisholt Móri blev jag nöjd igen ty ölet var inte alls dumt. Fint utseende, trevlig fruktig doft och smak, rejält med humle jämfört i alla fall med de tidigare "fulölen" som "avnjutits" på Island.

Väl tillbaka på rummet väntade en till öl från Ölvisholt, nämligen Fósturlandsins Freyja.



God veteöl, uppfriskande. Främst citrus, vete och koriander men även lite banan samt citrongräs. Lättdrucken på ett skönt sätt. Vågar nog påstå att Ölvisholt Brugghús är det bästa isländska bryggeriet.

Det fanns några öl kvar i hotellrummets minibar, ambitionen var att inte ta med dem hem så jag var tvungen att smaka på dem. Ingen hets där inte!

Både Egils Premium från Ölgerðin Egill Skallagrímsson och Föroya Bjór Classic var två bekantskaper som jag redan glömt bort, sorry! Fast båda lyckades fastna på bild.




Sista ölet på Island dracks till den utsökta räkmackan på Keflaviks flygplats. Ännu en i raden lageröl som man snabbt glömmer bort. Viking Thule hette ölet, sedär jag mindes ju!



Sedan var det bara att invänta den något försenade flighten från Oslo, orsaken till förseningen var stark motvind. Flighten från Oslo till Reykjavik tog strax över tre timmar medan flighten till Oslo gick på två timmar och femton minuter. Jag försöker alltid att hålla koll på flygtider, vill att min flygstatistik ska vara så korrekt som möjligt. Mina flighter på 2000-talet. Herregud vilken nörd jag är men ack så kul det är. Ett tips då man flyger är att välja en stol långt bakom då de flesta människor vill sitta så långt fram som möjligt. Jag satt på näst sista raden och fick jag tre säten för mig medan folk längre fram trängdes, den sista idioten är ännu inte född som någon smart sade. (skämtade bara.....kanske) En annan fördel med att sitta långt bak är att flygkänslan ökar.


3 kommentarer:

Freedomtravel sa...

Riktiga isländska snacks ser jag! Hajen är ju inte direkt aptitlig, det är nån slags stank av ammoniak... Men fårkött är ju gott och passar bra till öl ;)

Eddan sa...

Jo man tackar, Nutellakopia!
En drös med nya öl fick du prova. Men inte många att lägga på minnet verkar det som.
Detta är ett land jag gärna åker till. Verkar trevligt.

Gyllenbock sa...

Freedomtravel: ja fårköttet var riktigt smaskigt. Hajen får falla under kuriosafaktorn, kul att ha provat men inte så mycket mer.

Eddan: gott var det förstås! Jag åker gärna tillbaka till Island vid tillfälle, fint land. Nu måste jag maila till Ölvisholt angående ett av ölen jag köpte, kan inte hitta någon information om ölet på Internet.