tisdag 29 mars 2011

Akkurat och Monks Porterhouse med Bells Expedition Stout

Eddan och jag besökte Akkurat och Monks Porter House igår, vår tanke var att prova Närke Fimbulvinter och Närke Härmapa, två nya öl från Närke men bägge var tyvärr slut. Men det är ingen större panik för på Akkurat finns det alltid något annat kul. Mycket folk relativt tidigt på en måndag, ja det är härligt att folk är ute och njuter inte bara på fredagar och lördagar.

Tex en real ale i form av Skebo FortyTwo. Handpumpad svensk öl är verkligen inget man stöter på varje dag. Inte heller öl från Skebo Bruksbryggeri.



Fruktig med inslag av nötter, gräs och lite kakor. Inte direkt spektakulär men klart drickbar. Tyckte att ölet matchade hamburgaren tämligen väl.

Oppigårds Pale Summer Ale fanns på fat på Akkurat, kändes givet att köpa ett glas. God öl, ja de flesta från ölen från Oppigårds är bra och bättre än så.



Väldig fräsch och drickbar, fin fruktighet och bitterhet. Jag ser fram emot då ölet anländer till Systembolaget i mitten av maj.

Några suröl blev det inte denna gång utan vi knallade till Monks Porter House, ett ställe som Eddan inte hade besökt tidigare. Inte så mycket folk där utan lugnt och skönt. Jag har aldrig varit på Porter House en fredag eller lördag, brukar det vara full rulle då?

Ett av deras egna öl fick det bli som första öl, Monks Porterhouse Carl Philip en porter på 5,8%.



Helt ok öl men jag tycker en halvliter blev lite för mycket, liksom "tröttnade" lite på doften och smaken. Rostade toner, aska, frukt och mörk choklad. Fanns även något "metalliskt" i smaken. Avslutningen var lätt syrlig. Funkade men som sagt en halvliter var egentligen för mycket.

Kvällens avslutning blev ett stycke öl jag tidigare ej druckit, en hyfsad välkänd som heter Bells Expedition Stout.



Väldigt god öl, härligt svart och tjockflytande. Sötlakrits, kaffe, toffee, lite vanilj. Krämig och en härlig munkänsla, fin kropp och en lång eftersmak. Mycket god öl men inte magnifik. Skulle inte ha något emot att ha ett gäng flaskor i källaren. Kostade 135 för en flaska vilket får anses vara ett bra pris.

4 kommentarer:

Eirik @ Basunen sa...

Inga betyg denna gången?

Gyllenbock sa...

Jag skrev betygen på Ratebeer, nämligen följande för de fyra ölen:

3
3.6
3.1
4.2

Alexander sa...

Bra pris på Expedition (tror jag, har bara provat den en gång). Pröjsade 199 på Akkurat vid mitt senaste besök och tyckte det var ett riktigt bra pris. God öl också så.

fajanen sa...

Expedition Stout är verkligen jättebra. Gav den 9,5/10