fredag 18 mars 2011

Amager Citra Weiss

Veteöl är en typ av öl som jag alltid haft en bra relation till. Då jag lämnade det "stora stark-träsket" för många år sedan var det framförallt veteöl som jag fastnade för. Numera finns det förstås öl som smakar betydligt mer än veteöl och är mer komplexa men en uppfriskande veteöl en fin sommardag lär jag aldrig tacka nej till.

Alltid då det kommer ny veteöl till Systembolaget är jag där och nosar omkring, inget undantag i tisdags då Amager Citra Weiss anlände.



Utseendemässigt såg det ut som en vanlig tysk veteöl. Doften var rejält fruktig, bland annat gröna äpplen och citrus. En hel del fenoler också, någon doft av banan noterade jag inte. Inte heller i smaken fanns det mycket banan. Däremot kryddor, lite jäst och en hel del gräs. Avslutningen var rejält bitter, mycket bitter för att vara en veteöl. Kroppen och kolsyran var medel. Drickbar men inte så uppfriskande och syrlig som riktigt god veteöl kan vara. Denna var snudd på för humlig.

2.9/5

Inga kommentarer: