tisdag 1 juni 2010

Ölförvaring på fönsterbrädan, ingen god idé!



Tisdag 20/4 lade jag en flaska Stella Artois på fönsterbrädan, idag sex veckor senare var det dags att "analysera" hur smaken och doften hade påverkats av den kanske inte helt optimala förvaringsmiljön.

Innan jag avger mina kommentarer måste jag förstås nämna att jag inte har några som helst ambitioner att vinna Nobelpris i kemi (inte i några andra vetenskaper heller för den delen). Kemi har jag inte pysslat med sedan högstadiet 1989-1991, periodiska systemet, ja vad var nu det? Ja, typ på den nivån ligger mina kunskaper bara så att ni vet.

Jag försökte hälla upp ölen från samma höjd för ett såpass rättvist resultat som möjligt, men exakt på millimetern blev det förstås inte.



På bilden är det innehållet i glaset till vänster som stått och svettats på fönsterbrädan. Rent visuellt var inte skillnaderna alltför stora dock upplevde jag ölet på fönsterbrädan som lite ljusare, kanske också att skummet var lite mer tanigt.

Ölet på fönsterbrädan doftade inte, utan luktade. Det var stor skillnad jämfört mot flaskan som stått i kylskåpet. Jag vill gå såpass långt att lukten var obehaglig, jag ville inte ha kvar nosen alltför länge i glaset. En aggressiv och frän lukt, inte alls kul!

Smakmässigt var skillnaden också stor, nu är inte Stella Artois någon fantastisk öl men flaskan från kylskåpet gick att dricka, en klassisk lager varken mer eller mindre. Jag vet inte riktigt hur jag skall beskriva smaken på flaskan från fönsterbrädan, god det var den då inte. "Skiten" gick inte att dricka utan hamnade i vasken. Flaskan från kylskåpet var gudomlig i jämförelse. Intressant att konstatera att skillnaden var så stor, undrar vad skillnaden blir om man låter flaskan stå i säg tre veckor?

Slutsatsen av denna lilla övning är att det inte är att rekommendera att förvara öl på fönsterbrädan, undrar bara hur stor skillnad det är på vår och vinter? Är det skillnad på olika typer av öl? Spelar alkoholhalten någon roll? Färgen på flaskan? Gissningsvis blir resultatet ännu sämre om man låter en ljus flaska stå på fönsterbrädan. Jag överlåter med varm hand åt någon annan att utforska lite närmare kring det.

/Karl Kalkyl

7 kommentarer:

hirigalzkar sa...

Kul projekt! Trodde aldrig att det skulle påverka som mycket som det verkar ha gjort. Det här får mig att tänka på hur miljön ser ut i olika ölbutiker man har varit i. Inte konstigt att vissa öl känns trötta...

Johan sa...

En brun flaska skyddar bättre än en grön, som i sin tur inte skyddar särskilt mycket mer än en av ofärgat glas. Det är ämnen från humlen som reagerar med solskenet och bildar alla dessa felsmaker. Humleextrakt innehåller inte dessa ämnen så öl med humleextrakt istället för riktig humle tar inte alls samma skada av solljus. Ljus från lysrör ger samma effekt. Ljus från glödlampor är bättre, men om det är ofarligt eller bara mindre dåligt vet jag inte riktigt.

Gyllenbock sa...

hirigalzkar: blev också förvånad över att förfallet var så påtagligt, "fönsterbrädan" gick inte att dricka.

Johan: tack för informationen! Alltid skoj att lära sig lite nytt. Trodde helt klart att en grön flaska var betydligt bättre jämfört med en ljus.

Victor Dahlberg sa...

Fenomenet kallas lightstruck på engelska och det ämnen som bildas kallas thioler. Thioler är till sin uppbyggnad (och lukt) väldigt lika de ämnen som skunkar utsöndrar. Med andra ord inte helt konstigt att du inte uppskattade "doften".

Gyllenbock sa...

Victor: tack även till dig för informationen. Jag ska försöka hålla mig ifrån skunkar, verkar inte alltför kul att bli sprayad av en sådan.

Unknown sa...

Rolig blogg, blir en favorit! :)

Gyllenbock sa...

Manfred: tack för de orden!