söndag 30 maj 2010

Veteölsprovning på Basunen



Igår var det veteölsprovning på Basunen, närvarande var Eddan, Eirik, Silenzi och jag. Det blev inte bara veteöl utan även några andra öl samt ett par slurkar whisky. Då man anländer till Basunen gäller det att se upp för ställets två gårdvarar Sherlock och Watson, fast det är inte fara då gossarna är väldigt snälla. Det enda riskmomentet är att bli dränkt i dregel, särskilt då ostbågarna åker fram! Man får även räkna med att bli rejält slickad men det kan ju vara trevligt att bli rengjord.




Veteöl var det ja, vi började med en klassiker i form av Weihenstephaner Hefe Weissbier, en veteöl som tillhör mina favoriter. Den har det mesta som är så härligt med en fin tysk veteöl. Fräsch och balanserad, mycket skumbanan, lagom syrlig. Riktigt bra! Perfekt att den finns på Systembolaget. Har aldrig betygsatt den men ger 3.9/5

Fyra veteöl som köptes i Köln i mars dracks också, nämligen dessa: Kuchlbauer Weisse, Ayinger Bräu-Weisse, Ustersbacher Bayerisch Hefe-Weizen samt Hopf Eisweißbier. Av de fyra var Ayinger godast, Kuchlbauer och Ustersbacher var inte så märkvärdiga.



Hopf Eisweißbier var ganska udda då den hade mindre kolsyra än normalt. På flaskan stod det att man skulle dricka den direkt ur flaskan tackvare den lägre halten kolsyra. Utöver dessa drack vi även Erdinger Weissbier Dunkel samt legendariska Schneider Aventinus, en öl som alltid smakar lika gott.

I mitten av veteölsprovningen valde vi att bryta av lite med lite Cantillon Lou Pepe Gueuze. Årgången var 2003 och innehållet i flaskan inte alls dumt.



Aromen var relativt "lugn" för att vara en Cantillon, inte sådär vidare syrlig utan behaglig. Mycket äpplen, jord och förstås en del funk men inte så mycket. Ölet var inte så syrligt initialt men då vätskan blev varmare upplevde jag att smaken blev syrligare, gott det är det ju. Mycket gröna äpplen, citrus. Lång och torr eftersmak. Inte den bästa jag druckit från Cantillon men schysst i största allmänhet. 3.8/5

Det verkar som att Sherlock var lite skeptisk till Lou Pepe:



Som avslutning på aftonen drack vi Nøgne Ø Andhrímnir Barley Wine, en öl som jag provade några klunkar av på ölfestivalen i Nacka 2009, givetvis utan att minnas något av smaken. Med andra ord var det kul med ett nytt försök.



Njaa, jag vet inte riktigt vad jag skall skriva. Visst gick den att dricka men kändes aningen "rå" med smak av alkohol. Smak av "aska", lakrits, plommon, russin, söt men inte överdrivet söt, malt, klibbig och tung munkänsla. Lagring gör underverk?

3.4/5

Ännu en trevlig afton i ölets tecken var det.

4 kommentarer:

Eddan sa...

Väldigt trevlig kväll!
Veteöl måste jag börja dricka mer av. Speciellt nu på våren/sommaren sitter en kall sådan fint.
När ostbågarna kom fram tyckte jag mig se lite fukt i dina mingipor också, eller? ;-)

Victor Dahlberg sa...

Snyggt att bryta av veteölsprovningen med gueuze - som ju egentligen är ett veteöl det med (för den som inte visste)! =)

Anonym sa...

Basunens jyckar är ju sötare än sockervadd, lätt att få tandtroll i tänderna och ostbågar i händerna som muta till de fyrbenta om ni eventuellt blir stelbenta :)

/ Apan - som föredrar detektivarbete framför flaskad vete

Gyllenbock sa...

Apan: fantastiska hundar de där två, verkligen fulla av energi och bus. Kul det!