måndag 1 februari 2010

Första omgången vårnyheter.

Idag släpptes som bekant årets första ölnyheter på Systembolaget. Nytt för i år är att Systembolaget lanserar fyra omgångar tillfälliga säsongsnyheter. 1/2, 3/5, 1/9 samt 15/11. Jag tycker att det är kul med de svenska nyheterna, särskilt kul att Dugges lyckats få in två öl.



Jag passade på att handla några av ölnyheterna idag, fler kommer att köpas. Nå, dessa fick plats i ryggsäcken:

Sierra Nevada Celebration: snudd på en klassiker som brukar vara väldigt trevlig.

Hop Ottin IPA: vet ingenting om den men en IPA är alltid en IPA.

Stensbogaard English Dark Stout: ännu ett okänt bryggeri, men det är sannerligen inte lätt att hålla reda på alla danska småbryggerier.

Oppigårds Amarillo Spring: missade den helt på SBWF i höstas, där hette den 7th Anniversary Ale. Inte helt omöjligt att den dricks redan ikväll, känns som en värdig måndagsöl.

Sigtuna Vårweizen: Sigtuna har onekligen lanserat en hel del bra öl det senaste året, denna tror jag på. Vårweizen, ja är det inte ett vackert ord?

1/2 Idjit!: ännu en öl som jag verkligen är nyfiken på. Det är skam på torra land men jag måste erkänna att jag ej druckit den tidigare.

Pistonhead Hot Roddin' Lager: öl från Spendrups köper jag inte direkt varje dag men denna fick följa med. Förväntningarna är inte skyhöga.

Sotholmen Extra Stout: för det första tycker jag att flaskan är mycket söt. Innehållet är dessutom väldigt gott, har druckit den på fat tidigare.

I gårdagens DN stod det om vårnyheterna.

7 kommentarer:

Yury sa...

Jag är jätte nyfiken på dem svenska ölen. Det blev en av varje. :)

fajanen sa...

Köpte också på mig nyheter idag.

1 Pistonhead
2 Double Bastard 2009
1 Dugges Spring Beer
1 Oppigårds Amarillo Spring
1 Sierra Nevada Celebration Ale
1 Stensbogaard Bryghus IPA
1 Stenbogaard Bryghus English Dark Stout
1 1/2Idjit!
1 sigtuna vårweizen

Danne sa...

Jag orkade inte gå och handla idag, ångrar det lite nu för det skulle inte vara helt fel att värma sig med en Sotholmen eller 1/2 idijt!

Eddan sa...

Jag sitter just nu och smuttar på en Amarillo. Riktigt fin öl från Dalarna. :-)

fajanen sa...

Kan rapportera att Pistonhead var precis så tråkig som jag befarade. Smaklös makrolager.

Sigtunas Vårweizen var ganska trevlig. Lätt kryddig.

Gyllenbock sa...

Yury: Dugges Spring fanns inte på plats så den ska jag köpa senare.

Danne: det sköna är att man inte i panik måste köpa dag ett i rädslan av ölen tar slut.

Eddan: gissa vad jag smuttar på? Amarillon! :)

fajanen: det förvånar mig inte angående Pistonhead, men men dyr var den inte iallafall.

GottÖl.se sa...

Hop Ottin' IPA, Amarillo Spring och Sierra Nevada Celebration Ale får alla starka 4.5 Pilsner av http://GottÖl.se/.
Alla tre är stinna av humle.

Pinstonhead (3P) och Dugges Spring Beer (3.5P) är dock inte så mycket att yvas över.