lördag 20 februari 2010

En dansk bröt torkan.

Efter en veckas uppehåll var det återigen dags att dricka en öl eller två.

Happy Hoppy Viking från danska Hornbeer bröt torkan.



Färgen var mörk, åt det rödbruna hållet. Skummet var ganska stort och lätt smutsigt.

Fruktig arom men en hel del malt. En del alkohol gick att ana liksom russin. Ok doft utan att vara alltför inbjudande.

Väldigt maltig smak för att vara en DIPA. På flaskan stod det att drycken hade en IBU på 130, det kände jag inte av. Den långa eftersmaken innehöll en hel del bitterhet men det var inget extraordinärt. I övrigt var smaken ganska söt, lakrits och svaga rostade toner gick att hitta. En lite udda öl kan man säga. Något som smakade "plast" kände jag också liksom en del alkohol.

Doften var bättre än smaken, drickbar öl utan att vara alltför spektakulär.

3,2/5

Ytterligare en öl slank ner, nämligen Goose Island 312 Urban Wheat Ale. Grumlig ljusgul färg. Aromen var svag med inslag av bröd och lite citrus.

Smaken var väldigt brödig, var det en lager jag drack? Tunn, inte mycket till smak. En lätt syrlighet liksom honung tyckte jag mig känna. En väldigt tråkig öl vilket inte var helt oväntat efter att ha läst andra ölbloggares recensioner.

2,2/5

Förresten så funkar det fint med en vecka utan öl, en månad däremot skulle jag nog inte klara.

3 kommentarer:

Stefan - Beer Drivel sa...

Välkommen tillbaka till världen :)

Fredrik sa...

Jag drack den när den var ny och tyckte mycket om ölen, me ndet var säkert en annan batch också.

Gyllenbock sa...

Stefan: tack, det är tur att en vecka går fort! :)

Fredrik: jag ska ge den en ny chans vid tillfälle, ibland är inte smaklökarna riktigt med.