torsdag 11 februari 2010

9988 med namnet Iris

Enligt de senaste uppgifterna har 9988 personer namnet Iris i Sverige, 9981 kvinnor och 7 män. Igår hade de namnsdag, undrar hur många av dem som druckit Cantillon Iris?

Förstås omöjligt att veta, en sak är iallafall säker nämligen det att jag igår drack en Iris trots att jag inte heter Iris.



Lätt disig "koppargul" färg. Skummet var stort för att vara en Cantillon, lade sig snabbt men hela tiden fanns det en tunn skumhinna på ytan.

Doften var mild fast det gick inte att ta miste på att det var en Cantillon som fanns i glaset. Hö och jord kände jag liksom en del jäst och citrus. Tyckte att doften var frisk och trevlig i det stora hela.

Första klunken var väldigt syrlig, kändes nästan som att ha en grape i munnen. Inte så mycket kolsyra, noterbart är att drycken var från år 2003. Gröna äpplen, citrus, malt, jord och en viss smak av kork. En rätt trevlig bitterhet från humlen.

Ja, ni läste rätt. Iris är en annorlunda lambic då bryggeriet använt pale-ale-malt i bryggningen. Normalt har de ungefär 35% vete men inte i denna.

Avslutningen var torr och bjöd inte på någon efterbeska. En småtrevlig öl men inte den godaste jag druckit från den klassiska bryggeriet i Bryssel.

3,7/5

Förresten, är det någon som provat att hälla i lite socker i sin Cantillon? Jag har inte vågat göra det men misstänker att drycken då blir "snällare" och enklare att dricka, ja för den ovane.

2 kommentarer:

Stefan - Beer Drivel sa...

Jag har inte provat att hälla socker i en Cantillon. Men jag har provat att hälla socker i en hembryggd suröl. Men den var så sur att det inte gick att dricka annars. Var en kille på Belgofesten för några år sedan som försökte göra en super-sur öl... han lyckades ;)

fajanen sa...

Jag vill definitivt prova mer öl från Cantillon. Riktigt gott.