onsdag 24 februari 2010

Celebration 2008 och 2009

Hade en flaska Sierra Nevada Celebration som jag sparat för att kunna jämföra mot en färskare, i detta fallet en från årgång 2009 som finns på Systembolaget just nu bland vårnyheterna.



Några iakttagelser:

Årgång 2008 hade ett skum som var aningen större, färgen var lite mörkare. Inte lika fruktigt doft, fanns mer av söta sirapsliknande inslag. Helt klart sötare. Smaken var inte heller lika fruktig, mer karamell och mindre kolsyra.

Årgång var alltså föga förvånande mer fruktig och humlig. Beskan var rejälare och kroppen kraftigare. Tyckte även att eftersmaken var längre.

Helt klart att intressant att ibland jämföra olika årgångar, men det kanske hade varit ännu intressantare med en flaska som var ytterligare något år äldre. Det gäller alltså att spara.

Just igår föredrog jag nog årgång 2008, den var snällare och inte lika besk. Ibland är man inte på "besk-humör".

Undrar förresten vad som skulle hända med innehållet om man sparade flaskan på fel sätt, dvs ljust och varmt? Någon som provat? Jag tror att jag gav mig själv en idé, eller?

10 kommentarer:

Jonas H sa...

ljust och varmt...
Svartvinbärsblad, våt papp etc etc i smaken.
Köp två lättöl det är billigare
En i kylen en i fönstret i vårsolen i två veckor, testa sen

/

Gyllenbock sa...

Jo, du har nog rätt. Ska nog ta och testa det, kan ju vara intressant om man aldrig gjort det tidigare.

Johan sa...

Vissa av ljusets våglängder (solljus och fluorexcerande (t ex från lysrör) är skadligast) reagerar med humleoljor i ölet och ger en fotosyntesreaktion som skapar felsmaker som brukar kallas "skunky" på engelska, eller helt enkelt kattpiss :) Denna reaktion sker ju inte i öl bryggd med humleextrakt istället för riktig humle, så om du vill experimentera ännu lite mer kan du ju använda en öl med humleextrakt och en med riktig humle och se om du märker någon skillnad. Ytterligare en faktor är att brunt glas skyddar till viss del från dessa skadliga våglängder.

Högre temperaturer gör att öl åldras för snabbt också.

Yury sa...

Jag föredrar att dricka IPA så fort jag har köpt den, medans den är "färsk". Har aldrig provat att lagra en. Hmm, får nog göra det och se vad som händer. =)

hirigalzkar sa...

Tjenare!

Tänkte bara kolla läget inför surölsträffen på fredag.

Förhoppningsvis fungerar kollektivtrafiken bättre tills dess...

Vet du hur många som kan tänkas dyka upp?

Gyllenbock sa...

Johan: intressant idé det där men humleextrakt och riktigt humle, kanske ska ta och prova det. Vi får se.

Yury: jag föredrar dem också färska men det kan vara lite kul att veta vad som händer med en öl efter lite lagring.

hirigalzkar: ciao! Vi blir tre från min sida, Eddan, Eirik (Basunen) och jag. Bord har vi mellan 17-19.30, tydligen full fart på Akkurat på fredag. Kollektivtrafiken, ja vad ska man säga?

Anonym sa...

Okej, det blir perfekt. Ses på fredag!

Stefan - Beer Drivel sa...

Tjena Gyllen och Hirigalzkar. Jag har gått och blivit sjuk och kan inte närvara på Akkurat ikväll :(

Ni kan ta mina öl ;)

Gyllenbock sa...

Stefan: tråkigt, tråkigt! Vi måste se till att styra upp något i vår. Verkligen på tiden.

Anonym sa...

Stefan & Gyllenbock: Ja det börjar bli dags för en ny ölbloggarträff i Stockholm.