onsdag 17 februari 2010

BrewDog Stone Bashah

Andra bloggare har redan skrivit om skotska BrewDogs senaste påhitt, återigen världens starkaste öl med namnet "Sink the Bismarck". All form av PR är bra PR, ja det kanske stämmer? Märkligt namn på en öl tycker jag, sänkningen av slagskeppet innebar ungefär 2000 tyska sjömäns död år 1941, fast det kanske bara är jag som tänker på det?

För några veckor sedan drack jag Bashah, en öl som tagits fram genom ett samarbete mellan BrewDog och amerikanska Stone Brewing.



Färgen var väldigt mörk, nästan svart. Skummet var litet och brunaktigt.

Doften innehöll en hel del, bland annat rostad malt, choklad, jäst, kryddor och apelsin. Helt ok men inget utöver det vanliga.

Smaken var också ok med inslag av mycket av ovanstående. Ölet kändes dessutom ganska sött, alkoholen kändes av en del. Stabil munkänsla. Tyvärr stördes jag en del av någon krydda som påminde om ingefära. Det blev lite för mycket av det till slut.

Trots det ett ok betyg:

3,2/5

Tror inte att jag köper en flaska då Bashah anländer till Systembolaget 1:a mars. Fast å andra bör man nog prova en öl flera gånger för att verkligen kunna bedöma, nå vi får se.

1 kommentar:

Jonas H sa...

nädå jag reagerade oxå på namnet.
Tror att folk dock skulle reagare mer om den hette Estonia, Göteborgs Diskoteket, kristallnatten eller Haiti !

Estonia, ölen som går ner fort !

Nej nej nej nej - sorry, kunde inte låta bli