onsdag 3 februari 2010

Oppigårds Amarillo Spring och så Pistonhead

Först ut av måndagens nyhetssläpp var Oppigårds Amarillo Spring.



Färgen var mörk, guldaktig och skummet stort och vitt. En trevlig syn.

Doften var fruktig med i synnerhet passionsfrukt och persika. Även en del karamell, parfym och gräs. Inte så tokigt.

Smaken innehöll mycket av det som återfanns i doften, kroppen var medel och halten kolsyra hög. Trevlig och lättdrucken. Humlig och bitter avslutning.

En stabil öl men inte yppersta klass enligt mig, dock mer än godkänd.

3,8/5

Nästa öl visste jag inte riktigt vad jag skulle tro om. En hel del snack har det varit men frågan är om Spendrups Pistonhead var något att läska sig med?

Tyvärr var så inte fallet.



Någon direkt humle hittade jag varken i doften eller i smaken. Istället var det en öl som var svag vad gäller doft och smak. Bröd, grönsaker och metall fanns där. Avslutningen innehöll en skarp smak av något som jag hade svårt för. Eftersmaken var mycket kort, ja ölet var ingen höjdare. Tur att den inte kostade 100 spänn.

2/5

Frågan är varför ett stort bryggeri inte vågar ta ut svängarna? Tänker de bara med plånboken?

8 kommentarer:

Jonte sa...

Misstänker att Amarillo Spring var bättre på fat. Har dock inte testat den på flaska ännu.

Pistonhead verkar mest pinsam, men kanske kan få nån att gå vidare till bättre öl.

Gyllenbock sa...

Missade tyvärr Amarillon på fat men flaskan den var inte alls dum den heller.

Pistonhead, ja vad ska man säga?

Fredrik sa...

Skall bli spännande att testa amarillon, alla verkar gilla den.
Jag tyckte om den på fat.

Ottes sa...

Nej, de stora bryggerierna törs inte ta ut svängarna, just pga ekonomiska skäl. Talade med personalen på Nils Oscar och frågade just varför de är så försiktiga, t ex med Rökportern. Svaret blev att den "stora massan" inte uppskattar öl med lite "extrem profil", därför försiktigheten. Tråkigt, för när det väl dyker upp udda öl på systemet så är i alla fall min uppfattning att den försvinner fort. Dessutom har "gemene man" ofta en felaktig uppfattning om hur viss öl smakar. Många aha-upplevelser har man trugat på folk ;-)

Gyllenbock sa...

Ottes: tyvärr har du rätt, allt handlar om ekonomin. Det är förstås inget konstigt med det egentligen men onekligen synd att folk inte får chansen att smaka "riktig" öl.

fajanen sa...

Pistonhead är en lager och jag tycker den smakar som en lager. Det jag tycker var dåligt var att Spendrups försöker att framstå den som något annat. Genom allt snack om att de har tittat på de amerikanska microbryggerierna när de har bryggt denna öl.

Anonym sa...

Jobbigt att du tyckte så om pistonhead. Själv är det en klar favorit... Har druckit en heldel av den om man säger så.
Även om den inte smakar bra för dig, så vet jag att det är många som gillar den. Den verkar i allafall ta slut snabbt.Hoppas andra smkar den och får en egen uppfattning!

Gyllenbock sa...

fajanen: ja, det var verkligen mycket snack från Spendrups sida. Synd att de inte vågade.

anonym: att bilda sig en egen uppfattning skall man förstås göra men tyvärr föll inte Pistonhead mig i smaken.