fredag 27 november 2009

Väskan är redo, mot CPH!



Väskan är återigen redo, årets sista resa går av stapeln imorgon. Mot København! Tillsammans med Eddan, Eirik och Silenzi blir det två nätter. Flyg ner för att spara tid och tåg hem. Måste vara närmare 15 år sedan jag senast åkte på en tågresa som varade längre tid än 2,5 timmar, blir intressant även det.

Har kikat och grubblat lite över vilka ölställen som kan vara värda ett besök. Vad gäller ölbutiker känns förstås Ølbutikken och Barley Wine givna. Kihoskh kan nog också förvänta sig ett besök, särskilt då butiken/kiosken till skillnad mot de andra två även har öppet på söndagar. Fish&Beer tror jag att vi skippar, den passar inte riktigt in i tidsschemat.

Efter en snabb koll på Ølbutikkens utbud skrev jag ner runt 30 olika öl som jag verkligen vill köpa från den butiken. Alla lär de inte hitta hem, skulle behöva vara Hulken eller något liknande för att orka släpa på alla flaskor.

Intressanta barer och liknande tycks det finnas gott om i Köpenhamn. Plan B, Ørsted Ølbar och Nørrebro Bryghus har öppet både lördag och söndag vilket förstås är finemang. Det känns som att ett besök på lördagsöppna Ølbaren är givet. Lord Nelson och Den Tatoverede Enke känns också som två ställen väl värda att besöka.

Ni som har koll på Danmarks huvudstad, finns det något annat man inte bör missa? Vi kommer att bo mitt emot Tivoli så läget får anses vara centralt. Blir nog kul detta!

9 kommentarer:

Eddan sa...

Vi bör väl se Den lille havfrue tycker jag. Sen får det vara nog med turistgrejer ;-)

Gyllenbock sa...

Den har jag redan sett! Inte mycket att se men har man vägarna förbi så.

En sak är jag lite intresserad af, http://www.orlogsmuseet.dk/. Öppet på söndagar. Ja du vet gamla skepp och jag.

Baggen sa...

Vart bor ni ? Scandic ? Radisson ?

Gyllenbock sa...

Radisson. Tycks ligga rätt nära många av ställena.

fajanen sa...

Jag är absolut ingen expert på köpenhamn har faktiskt bara varit där en gång. Men jag skulle prioritera i den här ordningen Plan B, Ørsted Ølbar och Ølbaren.

Stefan - Beer Drivel sa...

Fan va gött! Ser fram emot att läsa om all smaskig öl sen.

Gyllenbock sa...

fajanen: jag är inte heller någon expert, senast jag var i Köpenhamn förra året drack jag ett par öl men kommer inte ens ihåg vilka. Plan B, Ørsted Ølbar och Ølbaren lär det bli hoppas jag.

Stefan: sedvanlig reserapport kommer. :)

Fredrik sa...

Ha en trevlig ölhelg :-)

Gyllenbock sa...

Tack för det Fredrik!